Garantiärenden

Det var länge sedan jag behövde nyttja garantin för någon av våra prylar men de senaste veckorna har jag varit inne med två prylar på garantiservice. Det ena ärendet började jag ana redan i somras, vår PS3 började få problem med att läsa filmer som låg på blu-ray. Under hösten flippade den totalt och vägrade helt sonika att visa material från blu-ray-skivor.

Den andra prylen var vår fina systemkamera. Gummit på greppytorna fram och bak började lossna. Tydligen inte särskilt ovanligt på tidiga modeller av EOS 60D.

Vår PS3 lämnades in på Elgiganten och kameran på Mediamarkt, två kedjor jag egentligen inte gillar men handlat på när de envisas med att sälja saker så billigt att de garanterat förlorat pengar på affären... Bägge hav mig rimlig hjälp med hanteringen av serviceärendet även om personalen på Mediamarkt var den mest oengagerade jag mött på väldigt länge. Snacka om att se kunder i behov av service som en belastning.

Nu till jämförelsen av Canon och Sony. Nästintill walkocer till Canon. Lämnade in kameran tisdag kväll och den kan tidigast ha kommit till verkstaden på torsdagen. På onsdagen veckan efter inlämning av kameran var den tillbaka i Uppsala. Till skillnad från Sony, som bara bytte ut konsolen, hade Canons verkstad faktiskt arbetat med kameran och bytt ut gummigreppen. Det inom en vecka.

Sony (eller Nordisk Film) behövde ha två veckor på sig för att lösa ärendet. Detta trots att det enda de gjorde var att konstatera felet och skicka tillbaka en utbytesenhet (troligen en renoverad enhet).


Den är tillbaka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback