Ny kamera

Sedan julhelgen är vi numera ägare till en digital systemkamera. En Canon EOS 60D med en normalzoom på 17-85 mm. Vilken skillnad! Vi har tidigare fotograferat med en superzoom från Canon. Den hade visserligen goda möjligheter till manuella justeringar men allt som oftast satte den rent tekniska prestanda gränsen för vad som gick att göra. Så icke nu då det istället är min förmåga som fotograf och mina kunskaper om kameran som är begränsningen.

Älskar hur systemkameran presterar i dålig belysning. Hur enkel den är att hantera. Snabbheten. Det är fantastiskt! Plötsligt har det blivit riktigt kul att fotografera. Läser på mer. Vill lära mig hur jag nyttjar kameran maximalt. Har bara skrapat på ytan. Blivit nyfiken på bildbehandling. Börjat titta på RAW-bilder. Det är fantastiskt hur enkelt det är att, med hjälp av Photoshop Elements, justera bilder i råformat utan några större förkunskaper. Börjat drömma om fler fotoprylar...

Hade lite tid för mig själv på tisdag morgon inne i Uppsala centrum. Kameran var med och jag tog en del kort. Blev inte särskilt mycket finlir med vinklar osv då det var 20 grader kallt och mina skinnhandskar inte stod emot kylan särskilt bra. Här är ett litet axplock.

Uppsala i vinterskrud:












Kommentarer
Postat av: Q

Fina bilder!

2011-02-17 @ 17:28:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback