Microsoft vs. Sony 1-0

För drygt ett år sedan lade vår Xbox 360 av med det inte helt okända felet E74. Trots frånvaron av ett kvitto (boxen är en tävlingsvinst) löste sig det hela mycket smidigt.

Igår var det vår PS3:a som beslöt sig för att sätta Sonys support på prov. Vi skulle titta på Trassel, nyinköpt på blu-ray. In med skivan i spelaren. Ett svagt surrande hörs och efter en liten stund ett märkligt klickljud. Ingen skiva dyker upp i menysystemet på vår PS3. Prövar igen. Samma sak. Fel på skivan? Testar med Skönheten och odjuret på blu-ray (rekommenderas BTW, sagolikt bra bild). Samma resultat. Testar en DVD. Fungerar. Frågar Google och får en hint om att detta fel inte är särskilt ovanligt.

Besöker Sonys svenska webbplats och hittar en illa fungerande supportsida, som dock inte tycks inkludera PS3. Skickar en fråga till dem i alla fall. Och kommer sedan på att det är Nordisk Film som har hand om PS3 i Sverige. Vilket självklart är helt logiskt för det står ju Sony på konsolen... Skickar en fråga till den e-postadress som påstås gå till den svenska supporten. Vill veta det, i mitt tycke, självklara. Visst tar de en trasig blu-ray-läsare på reklamationsrätten? Vår PS3 är ett år och tre månader. Lite knappt.

Strax före kl 9 imorse hade jag ett svar från Sony, de meddelade att jag borde kontakta Nordisk Film med ärenden som rör PS3... Från Nordisk Film har jag, ett drygt dygn efter att jag skickade min fråga, inte hört något.

När vår Xbox gick sönder hade jag en fraktsedeln i handen inom en timma från att jag gjorde en felanmälan, dag två tog jag med konsolen till jobbet och packade ner den och på dag tre kom UPS och hämtade den... Man kan nästan tro att Sony/Nordisk Film lämnat walkover i kampen mot Microsoft om den bästa servicen när något går snett.

Spelar numera bara DVD. :/


Att bli fortsättad...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback