Tyskland tur och retur

Nej, jag har inte varit ute och rest. Jag förstår dock om någon tror det med tanke på bristen på uppdateringar här. Resenären är vår Xbox 360.

Veckan före påsk lade boxen av. Istället för att visa de vanliga menyerna på tv-skärmen dök det bara upp ett textmeddelande som antydde att boxen led av E74 och att det var läge att kontakta service. Stämde av situationen med
Google och fick en hel del träffar. Något tydde på att jag inte var den förste som drabbats... Det fanns lite olika obskyra videofilmer om hur man fixade felet själv. Den vanliga lösningen tycktes vara att överhetta boxen och sedan skulle den fungera normalt. Ett tag. De flesta var överens om att lösningen var temporär och att felet skulle återkomma med tätare och tätare intervaller. Kändes inte som en lyckad lösning...

Läge att kolla vad Microsoft kunde åstadkomma? Google hade antytt att felet täcktes av en förlängd, treårig, garanti. Men hur ordnar man det när man vunnit boxen i en tävling och därmed saknar inköpskvitto? Det var imponerande enkelt. Bara att logga in med Windows Live ID på xbox.se för att registrera boxens serienummer och jag hade en garanti som sträckte sig två månader efter boxens tillverkningsdatum. Registrerade ett supportärende tisdag kväll och fick genast en bekräftelse på ärendet samt frakthandlingar. Japp, Microsoft fixar all frakt. Packade ner boxen på onsdagen och ringde UPS för att boka en hämtning. På skärtorsdagen kom det ett bud och plockade upp lådan. Imponerad så här långt.

Givetvis kunde jag följa reparationens status på webben. Efter påsk kom ett besked om att de fått mitt paket och ett par dagar senare meddelades jag att boxen var klar. Idag kom UPS hem med boxen till oss. I paketet låg det ett presentkort på en månads medlemskap i Microsofts onlinetjänst Xbox Live. Jag är riktigt imponerad.

Tänk om all konsumentelektronik i prisklassen 2000 kr och uppåt servades så här smidigt...



Tillbaka... :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback