Trafikanter som stör

Jag har tidigare ondgjort mig över livströtta cyklister. Nu är det bilisternas tur. Det finns en hel rad kategorier av bilister som får mig att undra över hur folk resonerar. Ett flertal av dem figurerar i och vid cirkulationsplatser (rondeller fortsättningsvis). Har du inte fattat hur rondeller fungerar har Vägverket en utmärkt PDF här.

Rondeller är inte särskilt svåra. Egentligen. Vissa bilister förvandlas dock till grottmänniskor när de kommer till en rondell. De ska in. Kosta vad det kosta vill. Chansar du på att hinna in framför mig och jag måste bromsa - bli inte sur om jag tutar på dig. Alltså tutar. På riktigt. Typ som i Sydeuropa. Det är bara en vänlig påminnelse om att det var du och inte jag som hade väjningsplikt.

I Vägverkets information om rondeller kan du läsa följande:
"Om det finns vägmärken eller vägmarkeringar följer du de anvisningarna."

Visst låter det enkelt? Det innebär att om det sitter en påbudsskylt vid infarten till en rondell som säger att du får svänga höger och köra rakt fram i höger körfält samt köra rakt fram och svänga vänster i vänster körfält är det just det du får göra. Undantag medges ej.
Ett flertal gånger har jag kört i rondellen vid korsningen Rapsgatan/Tycho Hedéns väg. Kommer du från IKEA-hållet får du köra som jag skriver i texten ovan. Av praktiska skäl brukar jag välja att köra rakt fram i vänster körfält - helt korrekt enligt skyltarna. Två gånger har jag varit nära att rammas av bilister som tycker att det varkar lämpligt att genomföra en vänstersväng i höger körfält. De tittar dessutom oförstående på mig när jag tutar... Vet inte vad jag ska göra. Borde kanske sluta använda vänster körfält i rondellen när jag ska rakt fram? Händer det något åker jag säkert dit ändå eftersom det är jag som förflyttar mig i sidled.

Det finns fler svårigheter med rondeller. Exempelvis att svänga. Svänga så pass mycket att man ligger i rätt fil hela tiden om man ska rakt fram i rondellen. Vissa bilister tycks förlora en del av förmågan att svänga just i rondeller - de föredrar att ta rakast möjliga väg genom rondellen. Även om någon (jag?) råkar ligga i vänster körfält på väg att svänga vänster. Är det mig de börjar preja tutar jag lite vänskapligt...


Så, nu har jag skrivit av mig lite. Pensionärer som diskuterar i bilen i rusningstrafik, poänglösa omkörningar, högerregeln med mera sparar vi till senare tillfälle...

Kör försiktigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback