Livströtta cyklister

Ibland undrar jag om Hamas rekryterar sina självmordsbombare bland Uppsalas cyklister. Det tycks i alla fall finnas gott om personer som, med risk för liv och hälsa, gärna satsar på att ramma en bil. Antingen är alltså en stor del av denna stads cyklister potentiella självmordskandidater eller också är de både utan förstånd* och i total okunskap om vissa elementära trafikregler.

Om man läser lite på Vägverkets webbplats finner man
detta:

"Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg även om det finns en obevakad cykelöverfart."

Ovanstående mening måste vara den mest bortglömda trafikregeln. Mer bortglömd än den om hur man datumparkerar på rätt sätt. En cyklist som ska korsa en vägbana har väjningsplikt. Den ambitiöse läser denna PDF och får mer information:

"När du kommer in på en väg från en cykelbana har du väjningsplikt. Väjningsplikt innebär att du:
? i god tid ska sänka hastigheten
eller stanna
? får köra vidare endast om det kan ske
utan fara eller hinder.
"

Jag kör bil till jobbet. (Alltså är jag hemsk...) Varje dag korsar jag två cykelöverfarter (+ ett okänt antal övergångsställen) på vägen till jobbet och samma två cykelöverfarter korsas på vägen hem. Nästan varje dag måste jag bromsa därför att cyklister tror att de har samma rättigheter på cykelöverfarter som gående har på övergångsställen. Kära cyklister, ni har fel. När jag tvärnitar och tutar** är det för att uppmärksamma er på två saker:

1. Ni riskerar livet, till största delen är det ert problem men om det händer något får jag en massa pappersarbete och jag måste övertyga farbror polisen om att jag är oskyldig. Dessutom riskerar ni att både kladda ner och knyckla till min bil.
2. Ni beter er felaktigt, väjningsplikt är inte att chansa på att bilen hinner stanna.


Och innan någon kommenterar detta, Jag vet att när "...du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelöverfart, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykelöverfarten, tillfälle att passera." Det är lugnt, jag stannar då.




* Det kan inte ens med bästa välvilja betraktas som förståndigt att, med hjälp av sin egen kropp och en cykel, tvinga bilar att tvärnita.
** Japp, jag vet hur tutan används. Trots att jag är svensk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback