Var var du?

Det finns tillfällen som etsar sig fast. Nyheter där man alltid minns ögonblicket då de nådde ens öron. Ur ett svenskt perspektiv är mordet på Olof Palme och Estoniakatastrofen sådana händelser. Tsunamikatastrofen 2004 är en annan. Idag är det 10 år sedan terrorattacken mot World Trade Center och Pentagon inträffade, en annan sådan händelse där jag alltid kommer att minnas var jag var när den inträffade.

Satt på jobbet. Sökte information om något problem på det forum som då var mitt favoritforum,
eForum hos IDG. Ser plötsligt, i listan med senaste trådar, ett inlägg med rubriken Olycka i World Trade Center. Tråden skapades åtta minuter efter att flygplan nummer två körde in i det södra WTC-tornet. Jag såg tråden några minuter senare och började söka information om vad som hänt. Aftonbladet hade bara en liten notis på webben om att något hänt. Ungefär trettio minuter senare gick det inte nå någon av de större svenska eller internationella nyhetsförmedlarna på webben. Internet, som nyhetsförmedlare, var utslaget eller åtminstone nere för räkning.

De flesta på jobbet samlades framför en tv för att följa händelserna. Efter ett tag återgick vi till arbetet. Försökte få lite gjort. Svårt att koncentrera sig. Åkte hem tidigare än vanligt och följde hädelserna på tvn. Spelade ingen roll hur många gånger som bilderna av flygplanen som kraschade in i WTC med den efterföljande kollapsen visades, det var närapå omöjligt att förstå hur att det inträffade.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback