Skärpning

Vad hjälper det att ha fina köksknivar om man inte håller efter dem? Det är som att åka sportbil med riktigt dåliga däck, bilen ser häftig ut men när den pressas lever den inte upp till den fagra ytan.

Vi har en uppsättning bra knivar och nu hade de blivit riktigt slöa. Borde gjort något åt saken för länge sedan men i förrgår kväll fick jag nog. Fram med slipstenarna, ett par keramiska stenar från Global och den praktiska fixturen från Minosharp (se videon nedan).

De slöa rackarna:


Stenarna blötlades några minuter och sedan satte jag igång att slipa. Har två stenar, en medium och en finare, och tycker det räcker bra. På bilden är det grönsakskniven som får den sista touchen på den fina stenen:


Man måste ju testa skärpan på något... Hade inte så höga krav denna gång, mest beroende på att jag började slipa vid 23-tiden, men en skapligt vass kniv ska skära in i tomaten bara man drar den över skalet utan att tillföra annat tryck än knivens egen tyngd.


Hur gör man då när man slipar med stenar? Denna video förklarar allt väldigt enkelt:


Ibland undrar jag dock varför jag gör det så svårt för mig? Varför ska just jag ge mig den på att lyckas slipa köksknivarna på keramiska stenar. Varför nöjer jag mig inte med färdigmalet Gevalia hemma utan envisas med att mala mitt eget kaffe från små specialrosterier? Eller en kompaktstereo från varuhuset för 999 kr på rea? Med 500W... Vet inte riktigt. Kanske bara för att det är kul att "nörda ner sig" i olika saker?

För den som har slöa köksknivar och inte vill slipa på det svåra sättet kan jag tipsa om
denna. Troligen blir det i princip lika bra som det jag åstadkommer med mina stenar... Tillfredställelsen är dock inte den samma. Det lovar jag.

Kommentarer
Postat av: smam

mina koksknivar ar i stort behov av att slipas. jag har en san dar slippinne (eller vad man ska saga), men ingen aning om hur man gor.

Postat av: [SH]

Jag har aldrig lärt mig använda slippinne/skärpstål men de är iaf endast avsedda för att underhålla skärpan är kniven slö hjälper de inte.

Köp en sådan slip som jag länkar till på slutet, enkel att använda och ger ett bra resultat.

2011-06-04 @ 07:32:50
URL: http://essha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback