Nya datorn klar

Helgen som var ägnades åt datorbyggande. Åt mig själv. Någon gång i våras började det bli allvar med planerna på att byta dator hemma. Vår dåvarande var drygt sex år, lät väldigt mycket och protesterade högljutt när jag fixade med våra foton i råformat. Det fanns ett par kriterier när bygget började ta form, den nya skulle vara brutalt snabb till det mesta utom spel. Den skulle även vara tyst, så tyst att det inte skulle störa alls där den står i vardagsrummet. Sedan fick den gärna vara lite mindre än dåvarande maskin rent storleksmässigt.

I fredags hämtade jag en trevlig hög med kartonger från Alina Systems:


   
Moderkortet i mAtx-format.
Processor och minnen monterat.
Nätdelen i sin svarta tygpåse.
En varning på nätdelen om att den vanligen är så tyst att den inte hörs alls...

Efter en tur till Alina på lördagen för att skaffa en annan processorkylare (mitt förstaval fick inte plats pga grafikkortet) började bygget bli klart:


  
Jättekylaren på det passivt kylda grafikkortet.
Grafikkortet och processorkylaren.
Baksidan, efter att jag försökt samla ihop alla kablar.

Go for gold:

Satsade på en riktigt bra nätdel med hög verkningsgrad, vilket ger mer effekt in i dator och mindre som bara blir till värme. Dessutom är det utrustat med en tystgående fläkt som bara går när det behövs. Under 20 procents belastning går den dessutom inte alls...


Resultatet då? Jag är mycket nöjd. Är på god väg med inflyttningen, det mesta som behövs i programväg är installerat. Har provkört en hel del. Allt är stabilt. Allt är snabbt. Går riktigt tyst, men kommer gå ännu tystare när jag justerat ner processorfläkten lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback