Dragen gris

Det är knappast en hemlighet, jag gillar god och vällagad mat. Något som jag går igång på lite extra är mat som tar tid. Det är lite speciellt med sådant som får ta lite tid, inte bara för att det ofta (sägs vara) ont om tid numera utan också för att vissa smaker kräver tid för att utvecklas. Det är alltså inte särskilt svårt att förstå hur jag kunde bli lite exalterad när jag för första gången såg ett recept på Pulled pork. Fläskkarré med mexikanska smaktoner som får puttra 5-6 timmar i ugnen. Kan väl inte bli annat än helrätt? Klart det skulle provlagas och i fredags fanns chansen. Svärmor, svärfar och svägerska på middag. Utmaningen var antagen.

Receptet var
detta av Lisa Förare Winbladh. Lovande. Det var dock en detalj. Om man ska bjuda på mat vid 13-tiden och rätten tar runt sex timmar att laga får man börja tidigt... Jag gick upp klockan 6. Med tanke på resultatet var det absolut värt det men till nästa gång ska det serveras på kvällen eller dagen efter en ledig dag.

Gjorde även de rekommenderade tillbehören, den svarta bönsalladen med lime och kakao var riktigt god.

 

 

Bilderna:
1. Redo att stoppas in i ugnen.
2. Vänder köttet efter en och en halv timma.
3. Det börjar bli klart. Rostar kryddorna som ska vara med i det sista momentet.
4. Snart färdigdraget... Kryddigt, saftigt och med en djup köttsmak.

Kommentarer
Postat av: Q

Ser spännande ut, är säker på att det smakade gott också!

2011-04-12 @ 22:20:03
Postat av: Smsa Låna

Häftig sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback