Uppdrag datorbygge

Nu är det dags. Jag ska bygga en dator från grunden. För första gången. Man skulle kanske kunna tro att jag gjort det vid ett flertal tillfällen. Men inte. Min första dator komponerade jag visserligen till väldigt stor del själv men den monterades i butiken. Datorn vi har nu köptes bättre begagnad och jag har sedan uppgraderat den. Jag har utökat minnet i flera maskiner. Bytt grafikkort. Lagt till extra kontrollerkort. Bytt ljudkort. Installerat nätverkskort. Gjort det mesta utom att ha komponerat och byggt en dator från grunden. Det ska dock bli ändring på det nu.

Svärföräldrarnas maskin är mer än lovligt seg och den går inte heller att uppgradera. Av olika anledningar är en bärbar dator inget lämpligt alternativ för dem. De vill inte heller ha någon normalstor tornmodell stående på golvet utan en riktigt kompakt liten sak som kan stå på skrivbordet. Hörde jag någon säga: Köp en Mac mini eller en iMac? Inte aktuellt, dels på grund av vissa befintliga program och dels därför att jag inte gillar Mac. Jag vill kunna ge support via telefon och via den inbyggda supportmöjligheten som finns i Windows 7. Sedan blir en Mac med motsvarande prestanda för dyr och möjligheterna till uppgradering blir minimala.

Vad ska maskinen klara då? Normalt hemmasurfande. Visa bilder. Titta på YouTube. Skriva lite. Skicka e-post. Sådant som vanliga hemanvändare i pensionsåldern gör med sin dator. Den ska dessutom kännas snabb utan att vara vansinnigt dyr. Och, som sagt, i ett mycket kompakt skal.

Just "skalet" är en av få saker som jag har bestämt, det blir ett chassi från
SilverStone:

Med en bredd på 22 cm, en höjd på knappa 18 cm och ett djup på drygt 27 cm är det kompakt nog. Desssutom är det förvånansvärt rymligt med tanke på storleken.

Nu återsår bara resten...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback