Jag mötte Lassie

Fick idag möjligheten att känna på en iPhone. En olåst iPhone i Sverige. Hur coolt som helst. Nästan. Den har verkligen ett otroligt snyggt gränssnitt och den känns snabb när man navigerar runt i menyerna. "Multi-touch" är jätteläckert, det är verkligen häftigt att zooma in i en bild eller på en webbsida genom att sätta två fingrar på skärmen och dra isär dem. Men det finns ett par anledningar till att en iPhone inte är någon telefon för mig:

1. Inte 3G. Visst, det rycktas om att det är på g men det finns inte nu. En telefon som är så fokuserad på att vara uppkopplad (ex. YouTube integrerat i telefonen) blir trist om man är utan WiFi-anslutning och hänvisad till vanlig GPRS. Inte så kul att vänta några minuter på ett klipp på YouTube...
2. Inga MMS. Apple tycker att du kan e-posta bilderna. Visst, det går, men hur många kollar sin e-post lika ofta som de läser av nya meddelanden på mobilen? Med MMS kan jag enkelt skicka en bild till nästan vem som helst och de ser den vanligen inom ett par minuter.
3. Kladdig. Skärmen ser inte särskilt snygg ut efter ett par minuters navigerande i menyerna och lite bildvisning. Speciellt inte om det är ljust i rummet (eller utomhus) och du tittar lite från sidan...

Men visst, en kul leksak är det i alla fall.
 
 

Kommentarer
Postat av: Markus

Kul att du fått testa det lilla underverket. 3g är inte sågot större problem för vem är beredd att betala 15 kr/Mb ändå? Då kostar exempelvis expressens hemsida mer att ladda än att köpa tidningen. Och sedan MMS ok det är kul ibland men jag kanske har skickat tre de senaste året så för mig spelar det heller ingen större roll. Att skärmen blir kladdig kan man lätt leva med. När den nya uppdateringen kommer i Juni kommer den vara mindre, ha 3g och även GPS, det blir coolt.

Postat av: [SH]

Käre vän och Apple-fanatiker,
Det måste inte kosta 15kr/MB - det finns olika abonnemang och vissa har väldigt mycket datatrafik inbakat. Dessutom är telefonen extremt fokuserad på att vara online och då borde 3G varit med från början. Edge är en omodern teknik.
MMS, varken du eller jag är stora brukare av MMS men det finns de som är och de gånger jag får ett MMS är jag glad att jag kan ta emot det. Det är pinsamt av Apple att inte ha med det. Punkt slut.
Visst kan man leva med att gå runt med en trasa i fickan för att polera sin mobil men det är fortfarande en negativ sak.

Angående den nya versionen, den som lever får se.

Apple-anhängare är ett släkte för sig, oförmögna att tänka kritiskt kring Apples produkter. Vaddå brist? Det är en feature! ;)

2008-05-02 @ 23:15:53
URL: http://essha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback