Regn hos mig

Cliffhangern fortsätter Hur gick det med torgförsäljningen igår? Fick vi packa in allt i bilen ännu en gång och åka hem i ogjort ärende? Innan ni får alla svar vill jag tacka min bror, han kom från Linköping till Uppsala för att hälsa på under helgen och hade då inget emot att stiga upp tidigt och stå på torget med mig. Tack! Frun tackar också för att hon slapp stå där...

Kvällen före fanns det en viss oro för att vi skulle få stå ute i ösregn. Tidigare i veckan pratade väderfolket om att det skulle bli fint väder i helgen men under fredagen svängde de likt en politiker under valår och utlovade rikligt med regn i östra Svealand. Typ här alltså.

04:40 väcktes jag av mobilen. Upp och in i duschen, glad över att inte ha ett jobb som tvingar upp mig vid den tiden till vardags. Frun steg upp och gjorde i ordning smörgåsar åt oss. Tack! Sedan gick hon och lade sig igen när vi åkte...

Det var en mulen och disig höstmorgon som mötte oss utanför dörren. Av det utlovade regnet syntes dock bara spår i forma av en riktigt blöt trall på uteplatsen. Kunde kanske bli en fin höstdag? SMHI kunde väl ha fel angående regnet? Det har ju hänt förr... I alla fall när de talat om solsken.

Jag och brorsan packade in allt som skulle säljas. I bilen låg redan ett lånat bord med utfällbara ben. Bordet var lite för långt för att man skulle sitta bekvämt. När jag pressade huvudet mot nackstödet fick jag in tre fingrar mellan min panna och solskyddet... Fattar inte hur jag lyckades flytta foten från gasen till bromsen. Såg troligen inte klok ut när jag körde. Brydde mig inte om sådana småsaker.

Kvart i sex svängde vi in på Vaksala torg. Jag och brorsan. Hittade en ledig "torgruta" ut mot cykelbanan som går mellan torget och skolan. Efter att njutit av att kunna räta ut benen igen efter bilfärden började vi att packa ur grejerna. Knappt hade vi hunnit få upp bordet och börjat öppna de första banankartongerna förrän andra, mer rutinerade, torgsäljare kom och inspekterade det vi skulle sälja. Sägs att de rutinerade letar fynd hos alla newbies som de försöker köpa billigt och sälja dyrt senare på dagen. Besviket konstaterade de att det inte stod Rörstrand under de IKEA-tallrikar som skulle säljas tillsammans med en massa annat som vi inte vill ha.

Bordet på plats, grejerna uppställda och klockan visade bara ett par minuter över sex. Märkligt nog finns det folk som är ute och går vid den tiden på morgonen och som tittar runt på borden med grejer till salu. Alltså vanligt folk, inte sådana som själva står på torget, är på väg hem efter en ovanligt sen kväll eller liknande...

Cirka tjugo minuter över sex började det. Regnet. Duggade lite lätt i några minuter först för att sedan tvinga oss att fälla upp paraplyerna. Sedan regnade det med en intensitet som varierade från lättare regn till kraftigt ösregn resten av vår tid på torget samt, för säkerhets skull, ett par timmar efter det att vi kom hem (kl 13:30).

Vi lät oss dock inte nedslås av lite, eller mycket, regn. Här skulle det säljas grejer. Tur att porslin tål regn... Och vi sålde grejer. Det allra mesta av det vi hade med oss blev sålt. En dryg tusenlapp blev det över efter att torgavgiften på 160 kr var betald. Folk prutade. Generellt sätt prutade invandrade svenskar mer än infödda dito. Man lärde sig snabbt. När en potentiell prutare frågade om priset på ex. en blomkruka sade man 25 kr när man skulle nöja sig med 20 kr. Och fick sälja den för 20 kr. Win-win situation. Typ. Till ickeprutande svenskar har jag bara en sak att säga:
Om ni handlar på ett torg av en privatperson och ser något ni vill ha, gå inte om du erbjuds ett pris 10 kr över det du vill ge. Fråga om de kan göra något på priset eller ge ett motbud. Det är inte så farligt...

Allt går att sälja på torget. En gammal, ej uppladdningsbar, eltandborste som jag fått. Helt ny men utan förpackning och några år på nacken. Det satt en inte särskilt fräsch, men givetvis oanvänd, borste på den. Tanken var att vi skulle haft med två reservborstar i originalförpackning. Dessa kunde dock inte hittas och borsten lämnades överst i en kartong bredvid bordet. En person fick syn på den och köpte den för 2 kr. Vet inte vad hon skulle ha den till.

Framåt ett regnade det väldigt mycket och kundunderlaget tycktes föredra att handla inomhus så vi bestämde oss för att packa ihop det som inte var sålt. Vi var båda ganska frusna och hyfsat blöta om fötterna. Skulle bli skönt att komma hem och få lite varm mat i magen. Alla blöta grejer packades ner i de kartonger som var minst blöta... Kan meddela att det inte är särskilt lätt att packa ner grejer i kartonger samtidigt som man håller i ett paraply och försöker skydda både sig själv och kartongen...

Väl hemma var det riktigt skönt att byta om till torra kläder och äta varm mat. Tack till frun som ordnade maten!

Summering: Skulle mycket väl kunna stå på torget igen men jag tänker inte ställa mig där i ösregn någon mer gång...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback