Vinterdäck

Vissa anser att det ät manligt att byta däck på bilen. Och visst, det är inte den mest feminina syssla jag kan tänka mig... Men jag ser inget självändamål i att göra jobbet själv. Inte när man kan hitta en bilmek som gör det för 130 kr. Sedan finns det några andra skäl till att jag inte tycker om att göra det själv:

* Jag vill inte hålla på vid min carport och byta - det är kallt och frestelsen att ställa in smutsiga däck i förrådet är större när man måste lasta in däcken i bilen och åka iväg för att tvätta dem.

* Orginaldomkraften till vår Volvo V40 är katastrofal. Den funkar men inte mer. Fyra däck med den är en ren plåga. Den domkraft jag köpte från Biltema för 69:- förra hösten är kass och jag hittar inte kvittot så jag kan inte reklamera den. Stärker min tes om att du vanligen får vad du betalar för.

* Att åka till en GDS-hall och byta däck för att sedan tvätta bil och däck kostar också pengar. Hittar man någon som byter däcken för 130 kr är det definitivt värt de pengarna.

Idag kom alltså vinterdäcken på. Utan att jag gjorde jobbet själv. Med nymonterade vinterdäck åkte jag sedan till en GDS-hall och tvättade både bilen och sommardäcken. Nu är även jag redo för vintern.


Dubbat eller odubbat?
Självklart dubbat!

Kommentarer
Postat av: Markus

Bah...att du lämnar denna syssla...illa :)

2007-11-19 @ 07:14:56
Postat av: [SH]

En samvetsfråga, tvättade du dina däck (fälgar) innan de hamnade i förrådet..? ;)
Frestelsen att ställa in smutsiga däck och fälgar i förrådet hade varit farligt stor om bytet skett hemma.

Postat av: Markus

Jag ställde in dem smutsiga. :( aj aj aj...du vann :)

2007-11-19 @ 22:53:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback