Glöm inte webben...
Hej på er alla producenter, importörer och andra stora aktörer på marknaden!
Det fanns en tid för länge sedan. Det var under förra årtusendet. Närmare bestämt mot slutet av 1990-talet. Webben var ny för alla marknadsförare och var VD lärde sig skriva www.aftonbladet.se i Internet Explorer 3.0 när de ville läsa nyheter. Webben var egentligen inte ny då heller. Det var bara så att många tycktes tro det. Den var i alla fall vägen till frälsning när du ville sälja något. Vara, tjänst eller fagra löften om framtida vinst? Svaret löd: Internet. På den tiden skrev man så. Internet med stort i. Nu har nätet degraderats till internet.
Under dessa år var Berras bilmek dödsdömd om de inte hade en internetstrategi. ICA-butiken på hörnet skissade på möjligheten att låta kunderna beställa maten via nätet. Allt skulle ske den via den saliggörande vägen. Internet. Det var bara ett problem. Folket. De hade modem. Snabba modem klarade 56,6 kbit/s. Vissa företag hade bredband. Om de var stora. Eller hade mycket riskkapital. Men användarna hade modem. Boo.com skulle lanseras. Ingen fattade hur det fungerade därför att ingen orkade vänta på att sajten hämtades. På den tiden använde folk telefonkatalog. Nationalencyklopedin gick fortfarande att sälja i bokform.
Idag är det annorlunda. Det diskuteras huruvida det ska vara nödvändigt att dela ut telefonkatalogen till alla. Folk använder nätet i sin vardag. Att vara uppkopplad via bredband är naturligt. Tiden då surfandet gick plågsamt långsamt och ackompanjerades av en tickande minuttaxa är förbi. Nu behöver stora företag finnas på nätet och vara aktiva där. Scan till exempel. För det första, det är inte ok att adressen scan.se inte funkar utan endast www.scan.se. Det handlar om ett par klick på er webbserver så är det löst... För det andra, när nya produkter lanseras så lägger man upp dem på nätet synkront med lansering. Elementärt, min käre Watson.
Scan har nyligen lanserat en ny typ av korv. De innehåller 90 procent kött och resten av innehållsförteckningen går att begripa. Jag prövade Salsiccia. Som ni ser finns det ingen bild på produkten. Därför hittade jag den inte igår.
På Scans nyhetssida är det senaste som hänt lanseringen av Scan Gourmet Julskinka. Detta kommer att ändra sig men här är bevisen:
Ledsen Scan, jag har inget emot er - tvärtom jag gillar er. Men idag kan man inte slarva med sin webbplats på det där sättet. Nyheter ska in på nyhetsavdelningen samtidigt som de lanseras. Även om det skulle röra sig om en provlansering. Idag söker folk på nätet. Ger gratis reklam till sådant de gillar. Dissar det som inte passar. Det är bara för alla tillverkare och andra berörda att anpassa sig till läget.
Förresten, korven är riktigt god...
Det fanns en tid för länge sedan. Det var under förra årtusendet. Närmare bestämt mot slutet av 1990-talet. Webben var ny för alla marknadsförare och var VD lärde sig skriva www.aftonbladet.se i Internet Explorer 3.0 när de ville läsa nyheter. Webben var egentligen inte ny då heller. Det var bara så att många tycktes tro det. Den var i alla fall vägen till frälsning när du ville sälja något. Vara, tjänst eller fagra löften om framtida vinst? Svaret löd: Internet. På den tiden skrev man så. Internet med stort i. Nu har nätet degraderats till internet.
Under dessa år var Berras bilmek dödsdömd om de inte hade en internetstrategi. ICA-butiken på hörnet skissade på möjligheten att låta kunderna beställa maten via nätet. Allt skulle ske den via den saliggörande vägen. Internet. Det var bara ett problem. Folket. De hade modem. Snabba modem klarade 56,6 kbit/s. Vissa företag hade bredband. Om de var stora. Eller hade mycket riskkapital. Men användarna hade modem. Boo.com skulle lanseras. Ingen fattade hur det fungerade därför att ingen orkade vänta på att sajten hämtades. På den tiden använde folk telefonkatalog. Nationalencyklopedin gick fortfarande att sälja i bokform.
Idag är det annorlunda. Det diskuteras huruvida det ska vara nödvändigt att dela ut telefonkatalogen till alla. Folk använder nätet i sin vardag. Att vara uppkopplad via bredband är naturligt. Tiden då surfandet gick plågsamt långsamt och ackompanjerades av en tickande minuttaxa är förbi. Nu behöver stora företag finnas på nätet och vara aktiva där. Scan till exempel. För det första, det är inte ok att adressen scan.se inte funkar utan endast www.scan.se. Det handlar om ett par klick på er webbserver så är det löst... För det andra, när nya produkter lanseras så lägger man upp dem på nätet synkront med lansering. Elementärt, min käre Watson.
Scan har nyligen lanserat en ny typ av korv. De innehåller 90 procent kött och resten av innehållsförteckningen går att begripa. Jag prövade Salsiccia. Som ni ser finns det ingen bild på produkten. Därför hittade jag den inte igår.
På Scans nyhetssida är det senaste som hänt lanseringen av Scan Gourmet Julskinka. Detta kommer att ändra sig men här är bevisen:
Ledsen Scan, jag har inget emot er - tvärtom jag gillar er. Men idag kan man inte slarva med sin webbplats på det där sättet. Nyheter ska in på nyhetsavdelningen samtidigt som de lanseras. Även om det skulle röra sig om en provlansering. Idag söker folk på nätet. Ger gratis reklam till sådant de gillar. Dissar det som inte passar. Det är bara för alla tillverkare och andra berörda att anpassa sig till läget.
Förresten, korven är riktigt god...
Kommentarer
Trackback