Såga i rätt gren

Ibland undrar jag hur en del företag resonerar kring sin prissättning. Somliga inser inte att de målar in sig själva i ett hörn där de får förbli tills de upphör eller får modet att göra något otroligt drastiskt. Företaget jag tänker på just nu är Hemtex. Vi gör det och jag vet fler som gör det. Vägrar handla där om de inte har minst 50 procent i rabatt. Man behöver ju inte ens vänta till de klassiska reaperioderna i januari och under sommaren. De har ju halva priset på allt ett par gånger på våren och ett par gånger på hösten.

Vilket annat företag gör så? Inte ens den reabenägna klädbranschen gör ju så. De rear ut säsongsvaror men basplagg som underkläder och enkla t-shirts får vanligen vara orörda av reaskyltarna. Hur tänker de på Hemtex när de sätter 50 procent på allt? Varför rea ut gardinstänger av standardmodell? Trådrullar? Handdukar och badlakan i icke modebetonade färger? Alla deras reor upplyser ju oss konsumenter om att de har på tok för höga marginaler i vanliga fall...

Hur kom jag då att tänka på detta? Vi var och köpte nya gardiner där i förrgår, det var 70 procent i rabatt på alla gardiner och 50 procent på resten av sortimentet... Och det kändes inte som att vi gjorde unika fynd utan handlade till bra pris. Så ska det inte vara när det är 70 procent i rabatt.

Sedan kan man ju se på saken som min underbara fru sade på skämt:
"70 procent!?! Då kan man ju handla ännu mer..."

Kanske är det så de hoppas att man resonerar? Men många är, liksom min fru, kloka och köper inte fem par gardiner när de bara behöver ett par...

Undrar vad som händer när Hemtex sågat klart i grenen de sitter på? En ny kedja med ständigt låga priser eller ett nytt Hemtex? Vi får se...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback