Örebro

En frinatt på Scandic i kombination med ambitionen att få ut så mycket som möjligt av semestern gjorde att vi hamnade i Örebro på väg hem till Uppsala. Det visade sig vara ett lyckat val. Själv hade jag varit där någon gång i samband med en kurs men inte sett så mycket av staden och frun hade inte varit där alls.

Fredagen inleddes med lite ögonshopping tills dess att hungern satte in och butikerna började stänga. Som av en händelse fanns
Jensen's Bøfhus där. Hade bara hört talas om dem tidigare men ångrar inte det minsta att vi gick dit. Vegetarianer och liknande gör sig icke besvär - till er andra rekommenderas ett besök. Rejäla biffar, stora BBQ-hamburgare, Spareribs och liknande serveras tillsammans med goda såser och andra tillbehör. Frun blev lyrisk över deras Snackkorg. Jag höll med.

Lördagen inleddes med en hotellfrukost och sedan navigerade vi till Wadköping - ett friluftsmuseum med byggnader som sträcker sig tillbaka till 1500-talet. Riktigt trevligt att promenera runt där och njuta av det fina vädret.

 - ett par gamla hus i Wadköping.

 - om man är riktigt duktig på att svarva kan man göra sådana här.

Tillbaka i Örebro centrum tittade vi lite hastigt på slottet och sedan besökte vi ett helt gäng butiker vilket resulterade i att jag fyndade en ny jacka. Lunch ska man ju ha också och inför Örebro-besöket läste jag på lite och fann att Coffee Shop Bara Vara verkade lovande. Trevligt när ställen lever upp till sitt rykte. Det gjorde Bara Vara. Önskar bara att det låg i Uppsala... Om du är i Örebro och vill ha en lunch - gå dit! Vill du fika? Gå dit!

Avslutar med en skylt som jag såg:

 - undrar vad påföljden blir om man springer?


Sammanfattningsvis var Örebro en riktigt trevlig stad där det dessutom gick att få helt ok kaffe...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback