Min familj gillar barer

Ibland får jag internetbaserade undersökningar till mig. En sådan kom idag. Avsändare var ACNielsen. De har tidigare haft vissa språkproblem. Så även denna gång. Denna undersökning handlade om frukostprodukter och den första delen avhandlade vissa märken av frukostflingor. Andra halvan berörde müsli-produkter på bit av den typ som på engelska kallas "bar", exempelvis "chocolate bar". Just nu kommer jag inte på något bättre ord på svenska för "bar" än bit. Folket på ACNielsen kom inte på något ord alls. De använde "bar" rakt av, även i försvenskad pluralform. Första frågan löd så här:

Vad är viktigt när du väljer en bar?

Svarsalternativ ett:

Att min familj gillar barer

Nästa fråga:

Hur sannolikt är det att du kommer att testa en bar?

Alternativen:

Mycket osannolikt 
Osannolikt 
Sannolikt
Mycket sannolikt
Vet inte


Är ju inte mycket för att gå på barer så...

Tredje frågan:

Varför vill du inte testa en bar?

Alternativen:

En bar innehåller för mycket socker
Eftersom min familj inte gillar barer
En bar innehåller för mycket fett
Jag tycker inte om barer


Tvekade ett tag och funderade på om barer innehåller för mycket fett eller om jag bara inte tycker om dem... Varför fanns förresten inte alternativet "Jag tycker bättre om restauranger"?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback