Statistiker - dummare än andra?

Jag deltar ofta i konsumentundersökningar via internet. Tycker att det är kul. Intresserad av frågeställningarna. Ibland fascinerad över hur korkade de är. Hur illa de använder webbmediet. Just nu undrar jag om statistikerna* hos exempelvis NORM har extra tjocka pannben. Saknar några hästar i stallet. Har skruvarna i en påse bredvid.

Sitter och svarar på en undersökning angående vodka. Jag är nykterist och har följaktligen svarat nej på alla frågor som berör huruvida jag dricker vodka vid något tillfälle eller ej. Likaså har jag svarat nej på alla andra alkoholhaltiga drycker som de frågat om. Jag har också svarat "aldrig" på alla frågor om när jag brukar köpa vodka.  Ändå kommer det en fråga om vilket/vilka vodkamärken som jag föredrar att köpa. Jag väljer alternativet "Inget märke". Då kom den. Frågan som fick mig att blogga:

"Varför skulle du helst dricka detta märke?"

Om deras frågor varit lite smartare, dvs kollat vad som är relevant att fråga utifrån tidigare svar, hade nog inte denna fråga dykt upp efter ovanstående fadäs:

"Vad skulle få dig att välja Aivy Vodka framför andra märken av smaksatt vodka?"

Eller denna:

Vad skulle få dig att välja Bols Vodka framför andra märken av icke-smaksatt vodka?


Nu ska jag skriva e-post till Norm. Med en länk hit...




*Eller vad de kallar sig, de som gör undersökningarna

Kommentarer
Postat av: Andreas Lee

Hej,

Mitt namn är Andreas Lee och är en utav grundarna till NORM. Jag har mailat Stefan personligen avseende ovanstående kommentarer som jag även tänkte delge i det här forumet:

E-mail 1:
Hej Stefan,

Tack för ditt mail och dina kommentarer. Jag håller med dig fullt ut. Enkäten ska i normala fall vara ?logisk?, dvs. att följdfrågorna ska vara relaterade till hur du tidigare svarat i undersökningen.

Vill bara informera dig om att vi tittar närmare på det här och att du kommer få ett mer utförligare svar inom kort.

Tack för att du tar dig tid att svara på våra enkäter och att du skickar dina synpunkter till oss. Det är såna här synpunkter som gör att vi kontinuerligt kan förbättra oss.

Du hör från oss inom kort igen.

Vänligen,

Andreas

Ps. Var du inte lite väl hård mot oss i din blogg. :-) Alla kan ju göra misstag. :-)

E-mail 2:
Hej igen Stefan,

Jag har nu kontrollerat internt och det är som du säger fel i vår filterfråga på dina svar. Jag ber så mycket om ursäkt för detta.

Om du skickar din hemadress till min kollega Anna Wahlström (cc:ad i detta mail), skickar vi över 2 biobiljetter till dig som ?plåster på såret? (garanterar att din adress bara kommer att användas till att skicka ut biobiljetterna).

Hör gärna av dig om du har andra kommentarer i framtiden.

/Andreas

2006-11-30 @ 12:35:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback