Barnens åsikter

I en tid då Ibrahim Baylan och Nalin Pekgul* gärna vill stoppa friskolorna därför att de leder till att barnen ofta får föräldrarnas åsikter** är det intressant att läsa om ett av barnen till en generation föräldrar som stod Persson och Ohly nära. Kristopher Lind skriver på Aftonbladet om sin uppväxt under 60-talets vänstervåg. De första ord han fick lära sig efter "mamma" och "pappa" var "Fille Castro". Mao och Lenin var idolbilder på hemmets väggar och kapitalismen den store fienden.

Idag finns det alltså de som oroar sig för att föräldrar vill förmedla sin religiösa övertygelse till sina egna barn. Människor som alltså är oroliga för att barnen lär sig lite etik och får en kristen värdegrund. Borde de inte oroa sig mer över alla som växte upp i tron att massmördare som Fidel Castro och Mao Zedong var schyssta killar?

Personligen oroar jag mig mer för en person som tycker att Kuba är en mönsterstat än för en kille som anser att det är fult att stjäla, att äktenskapsbrott är helt fel och att man ska ta hand om sin nästa. Men jag kanske är lite udda?



* Bara jag som funderat kring hennes efternamn och likheten med Nazgûl från Tolkiens värld?
** Och inte (S)taten

Kommentarer
Postat av: Kärin

btw - har nu testat "cola light & menthos"-tricket. vi gjorde det på Elida förra veckan. o jag kan understryka att det funkar!!! =D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback