Magkänsla och timing

God fortsättning på er! Om man nu kan säga så även efter påsk. Det funkar iaf efter jul och nyår...


I måndags kväll satt vi och såg på
Mission: Impossible. På TV4. Med start klockan 21. Vilket innebär att TV4 tycker att det är naturligt med en paus på 15-20 minuter en knapp timma in i filmen. Ser man en film är det ju naturligt att efter 55 minuter börja längta efter en liten dos av nyheter och en stor dito av reklam. Eller? Det var då den dök upp. Reklamen från Discshop. De ville bara berätta att de sålde filmen Mission: Impossible utan reklamavbrott för 139 kr. Nu fungerade inte reklamen fullt ut på oss – vi valde istället att spela in resten av filmen för att kunna spola förbi reklamen vid ett senare tillfälle.


På tal om reklam, hur lyckades Peugeots nya reklamfilmer hamna i rutan? Om ni inte sett dem kommer här en kort beskrivning:
Film 1: Medelålders par på chartersemester sitter i hotellrummet. Mannen pratar i telefon. Man anar att det är dottern i andra ändan, att hon har haft en stor fest som spårat ur och att skadorna inte täcks av försäkringen. Sedan slutar det med att mannen tröstar frun genom att berätta att nya Peugeot si och så finns med det och det för endast si och så många kronor.
Film 2: En man lagar en massa mat och har det väldigt stressigt i köket. Telefonen ringer. Det är hans fru/sambo som vill meddela att det är slut och att hon inte ens tänker komma hem. Samtalet avslutas med att hon tröstar honom genom att berätta om en ny Peugeot med diverse utrustning i alla fall kan köpas för ett visst antal kronor.


Det hela känns som ett misslyckat försök att göra en ny variant av Gula sidornas reklam för några år sedan. Den där de meddelade att de numera fanns på internet. Olika personer gjorde absurda och totalt oväntade saker för att sedan säga: ”Nu undrar du varför jag gör så här. Jag vill bara tala om att Gula sidorna även finns på Internet”. Upplägget fungerade klockrent då. Folk pratade om det. Gjorde konstiga saker för att sedan citera reklamen. Och jag tror säkerligen att folk började söka telefonnummer på internet.

Peugots reklam fungerar inte på samma sätt. Eller är det bara jag som har svårt att se hur någon lämnar ett tröstens ord bestående av prisinformation för en ny Peugeot? Någon har sagt att bra reklam ska kännas i magen. När jag ser reklamen för Peugeot känns det i magen, men det var nog knappast den magkänslan som avsågs.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback