Korkade undersökningar

Då och då får jag erbjudanden via e-post att delta i någon form av marknadsundersökning. Varför ger jag då av min tid när enda belöningen vanligen består i möjligheten att vinna en trisslott? För att undersökningar intresserar mig. Och skrämmer mig. Inte skrämmer som i att jag blir rädd för dem. Mera att de ibland (typ riktigt ofta) är skrämmande dåliga.
Ta den undersökning som jag svara på just nu medan jag skriver detta. Den handlar om energidrycker (typ Red Bull med vänner). Jag har precis svarat att jag dricker energidryck 1-3 gånger om året. Här följer resten av frågorna och mina funderingar:

Var brukar du köpa energidryck? Jag svarar "Annat ställe" eftersom det inte finns något alternativ för "Dricker endast då jag blir bjuden" eller "Köper inte själv". Hallå?!?

Vid vilken tid på dagen brukar du dricka energidryck? Japp, brukar dricka är också mitt ordval när det sker 1-3 gånger om året. Kaffe brukar jag dricka dagligen. Vatten likaså. Juice brukar jag dricka ett par gånger i månaden men där går gränsen för brukar...

Var brukar du dricka energidryck? Se föregående fråga...

Vilka av följande energidrycker har du hört talas om? Jo, jag har hört talas om alla de efterfrågade varumärkena...

Kryssa i alla märken du brukar köpa. Ledsen, jag minns inte ens vad det var för märke sist som jag blev bjuden... Givetvis finns inte alternativet "Minns inte/Vet ej" utan endast "Annat märke".

Vilken av följande energidrycker köper du oftast? Så ofta som kanske en gång per år vet jag inte vilket märke jag köpte... Annat märke blev det nu iaf.

Diverse bildfrågor...

Diverse frågor med Red Bull och ett nytt märke som alternativ och olika priser på dessa samt frågan "Skulle du köpa den dryck du valde ovan i en verklig köpsituation?" med alternativen Ja/Nej. Jag valde Red Bull vid samtliga tillfällen men svarade också nej på frågan...

Samt ytterligare några produktfrågor...

Jag hoppas för beställarens skull att de sorterar bort alla som dricker energidryck mindre än en gång i månaden... För hur bra kan en undersökning bli när relevanta alternativ saknas och man måste svara för att komma vidare? Varför filtreras inte följdfrågorna mer när den inledande frågan ger information om att svarspersonen inte kan ge relevant information på ett flertal frågor? Det är ju ändå en webbaserad undersökning...



Ljuspunkter
- Det sitter sommardäck på bilen... :-)
- Gruset på gång- och cykelbanor* börjar sopas bort... Ett säkert vårtecken!

Mindre ljusa punkter

- Frun är borta hela helgen.
- Ska tvätta imorgon vid 7-tiden...


* psykelbanor för er som undrar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback