Gulliga SVT

Satt och såg på Niklas mat ikväll. Lite småtrevligt matprogram men inte på långa vägar i närheten av min favorit bland TV-kockar: Jamie Oliver.

SVT ska ju vara neutrala, ickekommersiella – ni vet, allt det där snacket om fri television. Ibland blir det löjligt, på gränsen till gulligt. Som när man tar bort etiketten från konservburken med majs. Ikväll hände dock det oväntade. Det gick att läsa logotypen på den mikrovågsugn som användes i programmet. Det stod LG på den. Undrar om det blir skandal nu. Vem ska avgå? Måste Christina lämna sin post efter detta genomkommersiella snedsteg? Eller är det ett trendbrott? Är det dags för en ny slogan? Fungerar verkligen ”Bunden television”?

Undrar förresten hur det känns att ha konstruerat en receptskylt med texten ”1 dl burk majs” och visat den i SVT? Särskrivningen skördar nya offer...


På tal om tv-program, jag saknar Top Gear och jag har ingen förståelse för att Kanal 5 istället visar Monster Garage på måndagskvällar. Amerikansk vräkighet får liksom svårt att mäta sig med brittisk  ironi... Tröstar mig med ett litet Top Gear-citat:

Now this is Island, remember that even Bjork is normal here.



Ljuspunkter
- BLT-sandwich
- Hallåan i SVT som som till eftertexterna för Niklas mat säger: "Niklas mat - godare för varje gång."
- Tvätta bilen och byta till sommardäck imorgon.

Mindre ljusa punkter

- Frun är borta hela helgen.
- Valfläsk i regeringens vårbudget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback