Säker?

I somras köpte vi en riktig toppenpryl. En Netgear ReadyNas Duo. En riktig doldis bland prylarna. Står och surrar lite för sig själv inne i vår klädkammare. Vad är då en NAS-enhet? Det är det perfekta tillbehöret i vår digitala värld om man inte känner för att sätta upp en egen liten server hemma i någon garderob. En NAS är, lite förenklat, en hårddisk som ansluts till nätverket och som sedan är åtkomlig för alla enheter i nätverket.
Vår NAS har dessutom dubbla hårddiskar som speglar varandras innehåll - går en sönder så förlorar vi inga data. Perfekt för att lagra säkerhetskopior.

Hur säkerhetskopierar du? Känner mig inte speciellt unik över att ha de senaste åren dokumenterade med några tusen digitalbilder och ägandes en digital film- och musiksamling. Lägg till ett hundratal dokument och du har innehållet på min hårddisk. Inget man vill bli av med direkt. Numera kör jag daglig säkerhetskopiering till vår NAS. Allt sker automatiskt, inga DVD-skivor att bränna och ingen USB-disk att plocka fram.



Fast lite paranoid är man, jag bränner DVD-skivor och lagrar utanför hemmet också...


Sedan är den perfekt för att förvara film- och musikarkiv på. Ingen dator som behöver vara igång för att allt ska vara tillgängligt. Me like a lot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback