Den ultimata koppen

Ni har säkerligen förstått att jag gillar kaffe. Är intresserad av kaffe. Lite mer intresserad än den genomsnittlige kaffekonsumenten. Bryr mig helt enkelt lite mer om hur det i koppen smakar. Nu kommer jag ut. På riktigt. Blottar mig. Visar upp hur långt ner i kaffeträsket jag sjunkit. Ger dig min guide till den ultimata koppen:


Välj ut ett gott kaffe, denna gång blev det Chelba från Dellerhagen. Kaffet rostades för knappt tre veckor sedan.


Enklaste vägen till en kopp gott kaffe går via ett enkopps guldfilter.


Börja med att väga upp 10 gram kaffe.


Mal kaffet något finare än till en vanlig kaffebryggare, målet är att det ska ta ca en minut för kaffet att rinna ner i koppen.


Häll ner det malda kaffet i filtret.


Ställ filtret och brygginsatsen på din kaffemugg, häll på 1,5 dl vatten med en temperatur på ca 94 grader. Enklast är det att placera muggen på vågen och hälla på 150 gram vatten.


Njut - det är du värd...


Med förhoppning om många goda koppar kaffe,

Gott nytt år!


Kommentarer
Postat av: sis

Du är rolig, du! Men kaffet hos er är mycket gott, ska jag erkänna :)

2010-02-26 @ 12:10:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback