Kulturell välgärning

Denna kväll startade ett utbildningsprojekt. Ett projekt som syftar till att lyfta kunnandet inom en väsentlig del av filmhistorien hos de deltagande. Ett utbildningsprojekt utan AMS inblandning. Stora Star Wars-projektet.

Vi (jag, min fru och
Kärin) ska se samtliga sex Star Wars-filmer i rätt ordning. Jag är kursledare och har självklart sett filmerna. Min fru är den mest motvillige deltagaren (hon har aldrig(!) sett en hel Star Wars-film). Kärin är hennes psykologiska stöd men inte heller hon har sett alla sex filmerna. Snart kommer de att ha korrigerat denna lucka i sin allmänbildning.

Ikväll såg vi The Phantom Menace.

Kursen beräknas vara avslutad någon gång framåt vårkanten, lite beroende på hur ofta Kärin frekventerar vår del av landet.

Kursens mål är att min kära fru ska uppskatta Science Fiction. Ett tufft mål, framtiden får utvisa om det är rimligt eller ej...

Kommentarer
Postat av: Kärin

Tufft mål, indeed... ;-)

(psst! hemlis - jag kommer annars bara för den goda maten... men säg det inte till nån)

Postat av: sis

Stackars fru! Kan man verkligen lära sej uppskatta Science Fiction? Tvivlar på det...

2008-01-17 @ 14:49:57
Postat av: SMÄM

bra initiativ!

2008-01-19 @ 12:24:01
URL: http://smam.blogg.se
Postat av: Lallamen

Heja fru Hå!!!
Det går att lära sig. Min käre make började redan innan vi blev tillsammans. Första daten såg vi Independence Day och så där fortsatte det. Innan vi ens var gifta hade jag hunnit med Star Wars på bio + en uppsjö andra filmer på både vita duken och hemma på videon. Med tanke på att jag kom från ett hem där science fiction inte bara sågs som något mysko utan som något man absolut borde undvika så kan jag ju medge att det krävdes en viss tillvänjning. Men idag kan jag till och med se ett avsnitt av StarTrek utan att fnysa varannan minut.

Så ge inte upp. Det kommer säkert till och med finnas stunder då du riktigt uppskattar det hela :-)

2008-01-22 @ 00:36:56
URL: http://hemmamamman.blogspot.com
Postat av: Mort

Jag vet en bättre inkörsport till sci-fi än StarWars, som har fungerat på tämligen många i min omgivning, inkl. sambon och mamma, nämligen Firefly.



tipselitips

2008-09-24 @ 08:59:02
URL: http://www.passionsfrukt.nu/tankar/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback