Ett argument FÖR bilen

Förutom att bilen är överlägsen de kollektiva färdmedlen när man vill (stor)handla, åka till släkten med barn + tillbehör, hälsa på vänner en liten bit utanför Uppsala, åka och bada på sommaren och vid en massa andra tillfällen har jag funnit ännu ett argument:

Du reser anonymt.

Så länge du inte kör förbi (de förhatliga) vägtullarna i Stockholm och håller hastigheten vid (de lika förhatliga) vägkamerorna reser du tämligen anonymt. Ingen kan titta på vart du åkte med din bil förra veckan. Eller förra månaden. Du sköter ditt. Ingen annan lägger sig i.

Men ingen vet väl vart jag reser med bussen? Jag hör vad du tänker, du kollektivtrafikens försvarare. Du kanske trodde det, att du var anonym med ditt busskort. Knappast.
Västtrafik vill långtidslagra information om hur deras resenärer reser med sina (elektroniska) busskort. Datainspektionen kritiserar bussbolaget och menar att 60 dagars lagring borde räcka. Västtrafik har överklagat. Personligen anser jag att 60 dagar är alldeles för lång tid och att resenärens integritet borde värderas avsevärt högre än Västtrafiks önskan om enklare reklamationshantering.

Länge leve bilen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback