Gårdagens goda gärning

Åkte till nyöppnade Willys (Gränby/Nyby) och handlade efter jobbet igår. När jag kommer ut på parkeringen och har lastat in matvarorna i bilen kommer en kille i 35-årsåldern fram och frågar om jag är stressad. Inom mig börjar jag fundera på om det är någon form av undersökning som han sysslar med men frånvaron av block, papper och penna tyder inte på det.
Han visar sig vara en försäljare på väg från Sveriges nordligare delar mot Stockholm och nu hade han fått bensinstopp. Etableringen av bensinmackar har inte kommit i fas med den nya motorvägen ännu och dessutom hade hans GPS-navigator lurat honom att tro att det fanns en Statoil-mack vid motorvägsavfarten bakom Gränby. Visserligen finns det en mack där men den har inte öppnat än...
Nu stod killen här på Willys parkering och behövde hjälp att ta sig till en mack för att köpa lite bensin i en dunk och sedan ta sig tillbaka till bilen. En snabb fundering (hur hade du själv velat bli bemött?) och jag erbjöd mig att skjutsa honom. Körde honom till OKQ8 vid Vaksalagatan/Årstagatan och tillbaka. Han tackade och jag åkte hem.

Jag var den sjätte eller sjunde personen han frågade. De andra hade inte tid. Är vi så stressade att vi inte kan avvara 15-20 minuter en onsdagskväll för att hjälpa en kille med bensinstopp?
 
 

Kommentarer
Postat av: Yxmördarn

Ja man har ju tur om man inte blir mördad... Men de e klart man lite chansningar ska man ju ta annars e de inte kul att leva...

2008-04-30 @ 02:51:23
Postat av: [SH]

Självklart har jag en 9 mm Beretta 92 under sätet samt en kniv runt vristen...

Man kan ju inte gå runt och misstänka alla man möter för att vara potentiella psykfall på jakt efter nya offer. Hur skulle vårt samhälle bli då?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback