Överraskande bra

Alldeles nyligen har det öppnat ett Espresso House vid Gränby Centrum. Har läst lite om dem tidigare och det har varit blandade intryck. Senast läste jag om kedjan på Lattekollen. Verkade ju inte helt galet. Värt att kolla upp.

Sagt och gjort. Skulle handla lite snabbt till fredagskvällens mys men nyfikenheten tog överhand när jag såg att de äntligen öppnat. (Stället är svårt att missa då det ligger precis vid huvudingången till Gränby Centrum.) Jag stegade in och började den sedvanliga checklistan för potentiellt bra kaffeställen. Punkt ett, brygghandtag som sitter på plats i maskinen och rentorkat ångrör, var dock svårkollad då det helt enkelt var svårt att se in bakom den stora maskinen (en Faema om jag inte missminner mig).
Gick vidare till nästa punkt och frågade killen bakom disken vad de hade för bönor till espresson. Fick en utmärkt redogörelse. Det var kedjans egen blandning med 25 procent robusta och 75 procent arabica plus lite information om vart bönorna odlats med mera. Verkade lovande. Beställde en cappuccino.
Diskuterade lite koppstorlekar. Kom fram till att vi tyckte samma sak men om jag förstod rätt var kedjans rekommendation en storlek större med mer mjölk i förhållande till kaffet. Blev lovad en specialare, alltså en cappuccino på det sätt som den (IMHO) bör vara. Började kännas lite skönt nördigt.
Snackade vidare medan han började förbereda. Nämnde Riktigt Kaffe. Han kände till forumet och undrade om han skulle bli uthängd där om han misslyckades. En, skulle det visa sig, helt obefogade oro. Jag lovade att vara snäll.

Min cappuccino började bli klar. Det som ställdes fram var en fröjd för ögat. Härligt mikroskum som blandat sig perfekt med kaffet och lite "art" ovanpå. Min mobilkamera strular så det blev ingen bild. Satte mig ner för att njuta. Lätt den bästa cappuccino som jag druckit i Uppsala. Mjuk och rund i smaken. Perfekt temperatur. Ingen bismak av bränd mjölk, som annars verkar vara standard i Uppsala.

Jag njöt. Tackade. Gick därifrån. Redo att handla.


Kommentarer
Postat av: Sis

Min nördiga bror..vad rolig du är :)

2007-11-19 @ 11:09:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback