Undersöka är svårt

Idag fick jag ännu en konsumentundersökning. Från ett annat företag än det jag gnällt på tidigare.

Undersökningen vänder sig till mig i Sverige och inför första frågan får jag denna information:
"Nedanstående frågor handlar om kjøkkener"

Jag har ingen aning om vad "kjøkkener" men jag klickar glatt vidare:

"Nedan vill vi be dig svara på om du har kök"

Och alternativen:
"Har varan
Har inte varan
Vet inte
"

Är "kök" en, alltså singular, vara? I min värld är kök ganska komplexa saker som består av en hel hög varor... Men man vill ju inte verka dum så jag svarar att jag har "varan".

Svarar "ja" på nästa fråga om huruvida jag avser att byta kök närmaste året trots att den tanken inte existerar. Vi trivs ju i vårt nya kök...

Resten av undersökningen var tämligen ointressant och korrekt formulerad men det spelar ingen roll. Ett ledande konsultföretag ska inte släppa fram sådan smörja. De lär ta tillräckligt betalt för att ha råd med någon som kan korrekturläsa en svensk text. Tycker lite synd om de som betalar för deras undermåliga jobb...

Kanske dags att posta en länk till bloggen igen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback