Majtåg

Någon gång ska ju vara den första... Hade du frågat mig för ett par år sedan om jag skulle kunna tänka mig delta i en förstamajdemonstration skulle jag ha svarat med ett bestämt "Nej". Men nu har det alltså hänt. Men lugn, bara lugn... Jag har inte skrikit mig hes i min kamp för proletariatets diktatur. Inte heller har jag skrikit ut mitt hat mot Busch. Ej heller krävt högre skatter, mer a-kassa, medborgarlön eller något annat ekonomiskt oförsvarbart men i Sverige populärt krav.
Jag deltog i ett majtåg som Kd arrangerade i Uppsala. Syftet med tåget var att kräva rättvisa och valfrihet i barnomsorgen. Vi protesterade mot att varje dagisplats subventioneras med cirka 120 000 kronor per barn och år medan en förälder som själv vill vara hemma med sina barn inte får ett öre extra. Och vi var många. Drygt 1200. Syndikalister, kommunister, vänsterpartister och socialdemokrater kom inte ens tillsammans upp i lika många deltagare i sina fyra olika förstamajtåg.

I Sverige pågår ett
föräldrauppror som vårt lands ledning gör sitt bästa för att ignorera. Enligt en färsk SIFO-undersökning vill 64% av alla småbarnsföräldrar vara hemma med sina barn tills de fyller fyra år. I dagens Sverige har tyvärr alldeles för få föräldrar råd att följa sitt samvete...

Lite kul var också att en socialdemokrat, Per Kågeson, deltog i Kd:s tåg. Per är författare till boken Tid för Barn? och en stark förespråkare av valfrihet inom barnomsorgen.

1maj1
Den fjärdedel av tåget som gick framför mig.


1maj3
Samlingen på St Eriks torg leddes av riksdagsman Mikael Oscarsson.


1maj4
Kd:s forne partiledare Alf Svensson talade.


1maj5
Mycket folk var det...




Kommentarer
Postat av: Anonym

Way to go Steff! /T

2006-05-02 @ 19:27:19
Postat av: Krille

"Jag har inte skrikit mig hes i min kamp för proletariatets diktatur. Inte heller har jag skrikit ut mitt hat mot Busch"

Det är inte precis det som är huvudsyftet med första maj demontrationer.
Men eftersom du inte brukar demonstrera förstår jag om du tror det.
Du verkar ju tro på mycket...

2006-05-06 @ 22:58:17
Postat av: [SH]

Ironi, Krille. Ironi. Syftet med förstamajdemonstrationerna tycks annars vara att socialdemokrater och facket tillsammans protesterar mot de orättvisor som socialdemokraterna skapat under övriga 364 dagarna på året...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback