Pension som hobby

Kan man ha det? Sin egen pension som hobby? Vilken normal person runt 30 år tänker i princip dagligen på sin pension? Jag gör det. Tänker på min pension dagligen. I alla fall en del av den. Den del som kallas PPM. Nämn PPM för någon runt 30 och du får vanligen en av dessa tre reaktioner "PP-vaddå?", "PPM, det är något med pension va? Kuvert i orange typ?" eller "Ja, någon gång ska jag nog titta på det där...".

Vad är det då? PPM är ett system för en del av det som blir  vår pension och som staten införde mitt under värsta IT-boomen år 2000. Tanken är att en del av vår blivande pension placeras i någon typ av fond (aktie- ränte eller blandfond) och att vi kan styra över den placeringen för att på så sätt (efter egen förmåga) maximera vår blivande pension.

Hur har det gått då? Om man, som undertecknad, var med från början finns det en hyfsad chans att man placerade en del pengar i någon av börsyra uppblåst IT-fond som sedan störtdök. I februari 2005 ändrade jag (inspirerad av några kollegor) på mina PPM-fonder (som stått orörda sedan starten). Tillväxten på insatta medel var då -8 procent, dvs inte helt lysande. Sista december 2005 låg mina PPM-fonder på +28 procent. Denna ökning kom av två olika fondbyten och lite engagemang.

Varför skriver jag då detta? För att skryta om mina PPM-placeringar? Inte alls. Jag vill bara uppmuntra alla som inte valt eller som valde en gång men sedan inte brytt dig. Med lite engagemang kan du faktiskt påverka din pension utan att det kostar något (mer än tiden det tar). Om du itne vill bilda dig en egen uppfattning om lämpliga fonder osv föreslår jag att du iaf placerar enligt tex
Mornigstar. Du kan tex använda dig av deras PPM-test för att få lite fondtips. Hos Morningstar kan man också lägga upp en portfölj (kostnadsfritt) med sina PPM-fonder för att enkelt kunna följa deras utveckling och analysera den lite men det är inget måste.

Nu är det bara att köra igång, ta dig till PPMs inloggningssida och beställ en ny kod (om du likt mig glömt den) så att du kan logga in och ändra ditt fondval. Sedan är det bara att logga in och sätta igång.

Fondtips? Nja... Ok, ett par då:
SKAGEN Global Acc - en globalfond som gått bra länge. PPM-nummer 984187.
JF Japan Equity Fund (USD) A Dist - ingen lågriskfond men det vekar vara en bra japanfond att krydda med. PPM-nummer 520221.
Gustavia Sverige - en av de bästa sverigefonderna under året. PPM-nummer 984187.

Jag tar inget som helst ansvar för ovanstående tips (även om jag just nu har alla tre in min PPM-portfölj)...


Jag ska ha kul som pensionär :)

Kommentarer
Postat av: Tommy Müller

Hej !
Jag läst på din blogg om PPM fonder.
Jag tänkte ge dig ett erbjudande om att få testa gratis PPM fondrådgivning under två månader helt utan förpliktelser. Du kan gå in på min hemsida och läsa mer, är du sedan intresserad så anmäl dig på hemsidan.
Vi har ökat i värde 24,1 % i år. Vi är nog det rådgivningsföretaget som visat det bästa resultatet i år.

Hälsningar
Tommy Müller

Postat av: [SH]

Spammare... :P

Har själv ökat lika mycket utan era råd...

2006-10-24 @ 20:39:12
URL: http://essha.blogg.se/
Postat av: Erik W

Hej, bra tankar. Jag började tänka på allvar på pension och allt det där för ett par år sen (vid en bit över 40 års ålder, så jag ligger tio år efter dig!). Efter mycket diskuterande har jag och min fru nu mycket klarare ideer om vad vi vill göra när vi är lite äldre, och då går det helt plötsligt att räkna på om det överhuvudtaget är möjligt. Kan vi sluta jobba vid 55? (jo, om vi planerar för det). Kan vi resa och ha kul? (jodå, om vi blir smarta shoppare - inte riktigt där än!).

Hoppas fler gör som du och tar ansvar för sin egen framtid. Man kan gilla det eller inte, men den enda som lider av taskig planering för sitt liv som pensionär är man själv.
Lycka till med dina planer!

2007-01-19 @ 14:30:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback