Back from outer space

Fullt så långt borta har vi inte varit. Kom bara att tänka på denna gamla godning och en textrad från den sången.

Livet är underbart! Vi har varit i Linköping och hälsat på min familj. Massor av god mat. Shopping där både frun och jag har fyndat. Mera god mat. Allt i ett lugnt och skönt semestertempo. Ni vet, när man bara tar dagen som den råkar bli och de inplanerade sakerna får inträffa när det passar...

I onsdags bar det sedan av till Öland. Några goda vänner till frun bjöd över oss till sin sommarstuga. Det blev några fantastiska dagar där. Ska man ha en stuga är Öland ett hett tips. Vädret var härligt, vi har blivit bjudna på underbart god mat och gjort utflykter, både till kända platser och till sådana som man bara hittar när man bott där ett tag.
Maten vi åt... Den var god. Mycket god. Färskpotatis från bonden en kilometer bort. Givetvis nyupptagen. Flundra som fiskaren två kilometer bort fångat samma morgon. Panerad och stekt i smör med lite gräddsås till. Korven kom från ett lokalt charkuteri vid namn Rosas Handel (länken går till en sida med lite information). Det var helt klart den bästa korv jag någonsin ätit, köttig, kryddig och obeskrivligt god. Finns det ingen tysk korvmakare som kan ta över Scan?
En annan ovana som vi skaffade på Öland var att fika på konditorier. En fördel med vänner som tillbringat massor av tid på Öland är att vi slapp testa oss fram i konditorivärlden, istället gick vi på deras rekommendationer och har på så sätt fått smaka några av de godaste kakor som jag ätit på mycket länge.

Den nyinköpta digitalkameran har sannerligen fått bekänna färg. Det har blivit uppemot 70-80 sparade bilder per dag och den gör jobbet galant. Jag har blivit mer och mer övertygad om att vi valt rätt kamera, den är lätt att använda samtidigt som jag får mitt lystmäte när det gäller manuella inställningar. Zoomen på 12x är bra och kombinerat med en optisk bildstabilisator blir resultatet ännu bättre. Makro ner till noll centimeter än inte så trist det heller... Smakprov:

Solnedgång


Nu har vi mellanlandat hemma i Uppsala. Imorgon bär det av till Västerås.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback