Kuppen

Ikväll börjar de. Den stora kupp som enbart går ut på att lura av Sveriges befolkning en massa pengar för att framåt maj kunna skicka ett (vanligen) mediokert bidrag till Europas största (?) musikjippo. Det handlar om Melodifestivalen. Ett samarbete mellan SVT, Telia, kvällspressen och landets chips- och godistillverkare.

Den som läser Aftonbladet och Expressen, i pappersform eller på nätet, riskerar den närmaste tiden tro att det största som händer i världen just nu är Melodifestivalen. God tvåa bland världshändelserna är Let's dance.

I den ena artikeln efter den andra får vi veta vem som är sur på vem, vem som är mest nervös, vems kläder som är mest vågade och vem som är mest favorit. Vidare får vi tips om bästa schlagermaten att äta i TV-soffan och det blir både en festmeny, en meny för barnfamiljen och en GI-variant...

Otroligt många TV-tittare kommer att luras att telefonrösta (SMS går säkert bra det med) på sina favoriter, inte bara en, två eller tre utan fyra (!) gånger om det vill sig väl... Två gånger i det kvalprogram där favoriten deltar och två gånger i finalen. TV-tittare ni är lurade! Visst, det finns ett svepskäl som säger att en viss del av samtalskostnaden går till välgörande ändamål. Men man kan faktiskt ge till Röda Korset eller liknande utan att sponsra SVT. (Något vi för övrigt tvingas till mer än tillräckligt via TV-licensen...)

Men visst, jag kommer säkert att titta. Vad ska man annars kunna prata med kollegorna om på jobbet på måndag..?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback