Om man ändå vore normal...

Jag känner en massa normala människor. Sådana som, när de behöver en telefon, kan gå in i en butik, prata med en försäljare för att en liten stund senare komma ut med en telefon och sedan vara nöjd med den. Eller som köper en ny bärbar dator efter att ha bestämt en prisnivå och bara åker iväg och köper en. Har hört talas om människor som fattar köpbeslut avseende tekniska prylar utan att ha skummat av diverse forum på nätet. Och blivit nöjda med köpet! Konstigt nog.

Sedan känner jag mig själv. Killen som, inför sommarens datorbygge, ägnade en hel hög kvällstimmar i våras åt att dammsuga köprekommendationer för olika datorkomponenter. Som blev medlem på
Sweclockers bara för att kunna ställa lite frågor till allt kompetent folk som hänger där. Bara för att konstatera att råden stämde med det han redan klurat ut... Samma kille började läsa på riktigt nördiga (men mycket kompetenta) SPCR för att försäkra sig om att datorbygget skulle uppnå hans krav på tysthet. Killen var så aktiv på Prisjakt att han fick en piké-tröja med deras logga bara han kopplade sitt konto där mot sitt Facebook-konto...
Datorn byggdes och jag blev nöjd.

Nu ska det skaffas smartphone. De flesta tycks nöjda med att välja mellan IOS med några tillhörande mobiler eller Android med ett smärre hav av mobiler. Borde då inte jag nöja mig med det också? Näe... Nu ska det funderas. Kluras. Läsas på. Hamnade på Windows Phone 7. Har till och med bestämt mig (till 99 procents sannolikhet) för att det är Nokia Lumia 800 som gäller. Allt borde vara lugnt. Bara vänta på att den släpps i Sverige. Då känner du inte mig. Just nu följer jag fyra olika diskussionstrådar i två olika svenska forum på nätet samt två amerikanska nyhetssajter inriktade på WP7... Nörd? Jag?

Varför gör jag så här då? Ängslig för att köpa fel? Nej, jag är absolut inte en slav under Råd & Rön. (En tidning som, tillsammans med kommunens konsumentupplysning, skapar många grå hår hos ängsliga konsumenter...) Jag vill "bara" ha kolla på att jag får absolut mest pryl för pengarna i förhållande till mina behov och sedan vill jag kunna nyttja prylen till 100 procent.

Fast ibland önskar jag nästan (bara nästan) att jag vore lite mer normal och lite mindre passionerad kring mina prylköp...


Vad ska man ta..?


Kommentarer
Postat av: Emil

Du e inte ensam i att kolla alla tänkbara forum inför en investering broder...

2011-11-18 @ 18:28:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback