Varför?

Vår son, fyra år i oktober, är sedan en tid inne i en enorm varför-period. Allt här i tillvaron ska ha en förklaring - oavsett om det rör sig om varför man ska äta, ta på sig kläder när man går ut eller varför man ska gå och kissa. Nästan oavsett vad man ber honom om möts man av ett "Varför då?".

Härom dagen var vi ute och åkte bil, vi närmade oss en rondell och två bilar var före oss så jag fick stanna. Följande dialog utspelar sig:

- Pappa, varför stannade du?
- Det är bilar före oss som stannat, jag måste vänta tills de åker.
- Varför är det bilar före oss?
- Det är en rondell här och vi måste vänta på andra bilar för att få köra.
- Pappa, varför är det en rondell här?
- För att det ska gå bättre för bilarna att komma fram.
- Varför då?
- Trafiken går bättre, det blir mindre kö.
- Varför då?
- Därför att rondellen gör att bilarna kommer fram bättre.
- Varför?
- Det fungerar så, det blir enklare för bilarna att köra och mindre kö när man har en rondell.
- Varför då? (Vid det här laget var vi nästan hemma och jag hoppades innerligt att han skulle komma på något annat att fundera på.)
- Bilarna behöver inte stanna lika mycket som när det är trafikljus, du vet sådana som lyser rött, gult eller grönt.
- Varför då?
- ...


Varför finns de?

Kommentarer
Postat av: Sis

Hahahaha...känner igen det där, bara att jag nog inte alltid är fullt sådär tålmodig med att besvara alla varför..;)

2011-08-14 @ 20:18:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback