Dustin Expo 2011

Idag var det återigen dags för det som börjar bli en årlig tradition för mig. Ett besök på Dustin Expo, en prylmässa arrangerad av återförsäljaren Dustin. Jag och brorsan satte oss bilen vid niotiden imorse och styrde mot Stockholm, närmare bestämt annexet vid Globen. Läge att spana på lite sköna prylar alltså.


Det var lite kö innan insläppet började...

Jag erkänner. Jag är en liten tekniknörd. Jag gillar verkligen att gå runt och klämma på prylar, prata med personalen i montrarna om det är något som intresserar mig och titta på vad det är för teknik som är på gång. Passade bland annat på att känna lite på min drömzoom, Canons EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, tillsammans med en EOS 60D (samma som vår kamera). Wow. Vilken optik! Blixtsnabb fokus. Tyst. Underbar bildstabilisering. Relativt lätt. Nackdelar? Priset. Fast andrahandsvärdet är bra. Men om jag får lägga vantarna på en sådan lär den inte säljas i första taget...

Funderar på att kanske eventuellt kanske bygga en ny dator i sommar. Den nuvarande har det lite tufft (läs: går väldigt långsamt och låter som en dammsugare) med foton i råformat. Passade på att snacka lite med en kille (amerikan tror jag) från Intel. Kul. Han hade koll. Minst sagt.

Årets trend? Samma som förra året. 3D. Kunde knappt bry mig mindre. Fanns även en ny trend. Surfplattor. En pryl som funnit ganska länge egentligen men som blev jättehet när Apple lanserade Ipad förra året. På mässan fanns ett flertal varianter utöver Ipad 2 och jag testade plattor från både Asus och Samsung. Bägge körde Android 3.0 och visst är det sköna prylar men vad ska man ha dem till? Det mesta som man gör med en platta går lika smidigt eller betydligt smidigare på en bärbar dator, som dessutom kostar mindre. Men visst, lite kul vore det att sätta en platta i händerna på mamma för att visa senaste familjebilderna. Och sonen skulle älska Angry birds på den stora skärmen...


Jag känner på Samsungs nya 10-tumsplatta. En platta som, om jag förstått det rätt, ska bli ännu tunnare när den lanseras.


Efter ett par timmar på mässgolvet åkte vi hem igen. Och började se fram emot nästa års mässa...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback