Nyväckt intresse

Gör ett nytt försök att skaka liv i denna blogg... Vet inte hur det kommer att gå. Kanske är det dags att lägga ner - känns inte särskilt nödvändigt att driva en blogg med ett inlägg i månaden.

Kan dock inte låta bli att berätta om den senaste prylen här hemma. En
Logitech Squeezebox Duet. Tanken kom förra sommaren. Jag ville ha hyllor till cd-samligen. Frun ville inte det. String Pocket kunde möjligen accepteras men de kostar knappa tusenlappen styck och vi behövde tre...
Hade läst lite om de olika varianterna av Squeezebox och tyckte att Duet borde bli bra. Pratade med min kära fru och hon gillade min idé. Tanken på att slippa cd-hyllor på väggen hjälpte nog till lite...

En NAS införskaffades för att lagra mediafiler och backuper. Just den NAS-enheten vi skaffade kan även köra det serverprogram som krävs för att Squeezebox-systemet ska fungera.

För några veckor sedan hittade jag då denna Squeezebox Duet till ett bra kampanjpris. 2390 kr och alltså mindre än de tre tilltänkta hyllorna. Det blev en beställning. Sedan började jobbet. Att rippa skivsamlingen. Efter konstens alla regler. Samtliga skivor (ca 350-400 st) ska rippas till FLAC. Samma kvalitet som cd-skivan men lite mindre utrymme. Har hunnit med ca 150 skivor nu...

Det är nu det börjar hända. Jag börjar lyssna på musik igen. Allteftersom skivorna rippas så växer utbudet i musikspelarens fjärrrkontroll. Det är som att skivsamlingen vaknar till liv. Pockar på uppmärksamhet. Skivorna ber om att få bli spelade. Man byter skiva utan att krångla med cd-skivor och fodral. Musiken bara finns där. Min musik. Mina skivor. Inte bara de som råkat få ett avtal med Spotify. Inte med tveksam ljudkvalitet.

Hur funkar då denna lilla superpryl? Titta på denna video för att få en bild:


En annan fördel med denna pryl är dess skyhöga WAF, den ligger helt i nivå med vår fjärrkontroll... Min söta fru gillar verkligen Squeezeboxen, hon använder den troligen mer än mig. Vi fick en ny skiva häromdagen och när jag föreslog att hon kunde lyssna på den i cd-spelaren tills jag hade tid att rippa den blev det protester... Det var bara att stoppa in den i datorns cd-läsare och börja rippa.

Kommentarer
Postat av: Henrik

jag vill också ha en leksak ! Den kräver doc lite större budget en Toyota FJ Crusier

2010-05-20 @ 21:05:55
Postat av: [SH]

Du är ju riktigt dyr i drift... ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback