Nystart?

Funderade på om jag borde lägga ner detta med bloggandet. Vad är det för mening med en blogg när jag inte ens knåpat ihop ett inlägg i veckan så här långt detta år? Vet inte. Men det står mig fritt att fortsätta. Och jag tror jag gör det. Gör ett nytt försök. Ska se till att skriva lite mer regelbundet. Tror jag. Och skriva om lite mer än roliga teknikprylar.

Sommaren har drabbat oss fullt ut. Massor med sol och värme. Lite tråkigt att inte ha semester men samtidigt gillar jag att ha, som i år, sen semester. Så här års saknar jag verkligen ett hus. Vintertid känns det helt ok att bo i en lägenhet men nu vill jag ha ett hus? Varför? För att gräsklippning är det bästa här i livet näst efter att bli kliad på ryggen? Nix. För att jord under naglarna är ett måste för att få perspektiv på livet? Inte det heller.
Jag vill kunna grilla. Närhelst lusten faller på. Fyra-fem kvällar i veckan. Minst. Och det går inte särskilt bra där vi bor nu.

Vill jag leva ut mina drömmar som grillproffs är det enklast att åka till svärföräldrarna i Västerås. De blir bara glada över att någon frivilligt ställer sig vid grillen två gånger om dagen. Vad bör man grilla då? Allt. Typ. Men ett enkelt tips är en (del av en) laxsida på en grill med lock och spjäll för att reglera värmen.
Klappa in köttsidan med lite olivolja. Riv över det yttersta av skalet från en citron och pressa ur saften över laxen. Rikligt med salt och nymalen svartpeppar. Lite timjan är inte helt fel. Lägg fiskbiten på grillgallret med skinnsidan nedåt. Lägg på grillens lock och stryp värmen lite, halvöppna spjäll brukar bli bra. Nu är det bara att avvakta i 15-20 minuter. Glänta på locket och känn på fisken, den ska vara mjuk men med en viss fasthet, inte sladdrig. När den är klar är det bara att lägga upp den på ett fat och servera. Köttet lossar från skinnet utan minsta problem.


En del av årets midsommarbuffé.

Kommentarer
Postat av: smäm

åh, det lät hur gott som helst.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback