Fira ska man...

Förra veckan inträffade en stor händelse: jag och min kära fru hade varit förlovade i sju år. Klart det skulle firas. Ordentligt. En sak är säker, man ska ta varje tillfälle i akt att fira saker. Livet blir roligare då. Och frun gladare. Happy wife - happy life. Så enkelt är det.

Jag hade, utan att nämna något för frun, bokat min mor som barnvakt och sedan bokat en svit på Scandic Park i Stockholm mellan lördag och söndag. Kan höra någon fundera på det rimliga i att boka en svit. En korrekt fundering och inget jag vanligen brukar göra när vi ska bo på hotell. Men är det kampanjpris så är det. Och jag betalade ändå med hotellcheckar som jag fått via jobbet. Inga shoppingpengar gick alltså förlorade...

När vi anlände till Stockholm vid 10-tiden på lördag förmiddag promenerade vi bort till
Cordon-Bleu på Vasagatan - en drömbutik för alla matlagningsintresserade. Jag hade ett presentkort som väntade på att få användas. Efter en god stunds tittande, vändande på och vridande av olika roliga prylar, lite ögonshopping och sedan lite riktig shopping var det bara att hala fram både presentkort och betalkort. Ett av inköpen där var detta über-rivjärn:


Vårt gamla slöa rivjärn är numera ersatt av detta från Microplane, som man faktiskt kan riva sig på...

Det blev en hel del tittande i butiker och en del shopping men efter ett tag började krafterna tryta och nästan framme vid hotellet stannade vi vid Albert & Jack's för att köpa lite lunch som sedan intogs i Humlegården. Lunchstället rekommenderas varmt för de som gillar fräscha sallader och surdegsbröd. Inte särskilt billigt men mycket gott.
 
Rostbiff med potatissallad och en räksallad.

Efter lite mer shopping var det dags att checka in på hotellet. Min älskade fru förväntade sig ett vanligt hotellrum men blev inte direkt ledsen när hon insåg att vi hade lite extra utrymme och ett bubbelbadkar i badrummet... En svalkande dusch och sedan tog vi sikte på restaurangen där jag bokat bord för middagen. Jag kan absolut tänka mig att besöka Restaurang Esperanza igen - maten var klart godkänd men det som stack ut var servicen. Otroligt välkomnande och trevlig, inte det minsta snobbig. Om du nu skulle boka ett bord där, se till att besöka toaletten. Oavsett om du behöver det eller ej. Där hängde det frottéhanddukar - en för varje sällskap som var inbokat under kvällen. Ovanför varje handduk hade de skrivit vem den tillhörde, ex. "Kalle med gäst". Där fanns även levande ljus, lite litteratur för långvariga besök och ett par flaskor hårspray om någon behövde fixa frisyren. Originellt och mycket trevligt.

Söndagen inleddes med en kaffeutflykt. Tack älskade fru för att du låter mig vara lite "nördig". Sedan hittade vi några butiker till... Många butiker blev det. Själv tröstade jag mig med lite italiensk glass när krafterna började tryta. Frun avböjde glassen och tog sikte på nästa butik. Nu ska här poängteras en sak. Min fru är inte en shopaholic. Absolut inte. Men hon gillar att titta. Hon tittar så mycket att jag ibland tvingar henne att köpa något också... Efter en sen lunch på Jensen's Bøfhus, inget märkvärdigt ställe men de har luncherbjudande även på söndagar och de ligger nära stationen, begav vi oss hemåt efter en mycket lyckad helg.

Och snart är det bröllopsdag...

Kommentarer
Postat av: Sis

"..och snart är det bröllopsdag", ska du toppa förlovningsfirandet så är det inte dåligt..;)

2010-07-18 @ 20:26:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback