Jag vill också skjuta en varg!

Det har varit vargjakt i Sverige. För första gången på drygt 40 år. Just nu tävlar kvällspressen om att fördöma det hela och visa upp jägare som blodtörstiga "mördare". En parentes, jag blir lika upprörd varje gång någon vegan påstår att någon "mördar" djur. Människor kan mördas, djur kan "bara" dödas. Punkt slut. Likaså, jag har vuxit upp i en jagande familj. Träffat en hel massa jägare. Ingen av dem skulle jag kalla blodtörstig. De flesta veganer har troligen aldrig ens sagt hej till en jägare men vet precis hur de är...

Mitt i hetsen mot vargjakten tycks de flesta glömma bort varför det jagas lite varg nu: den svenska vargstammen är så inavlad att den behöver decimeras och lite nytt blod behöver invandra.

Jag har, tyvärr, ingen jägarexamen. Kanske skaffar jag det i framtiden. Hade jag haft en så hade jag absolut velat jaga varg. Hur häftigt vore det inte att ha en egenhändigt nedlagd vargpäls hemma..?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback