Lycklig av skinka

I Thailand (lugn, bilder kommer...) läste jag en bok, Den hemlige kocken, av Mats-Eric Nilsson. Boken handlar om livsmedelsindustrin och hur otroligt utbrett fusket är med den mat som vi äter. Exempelvis fusk i form av aromer och konsistensgivare därför att den riktiga råvaran finns med i så liten mängd att den inte ger tillräcklig smak. Många exempel på vilseledande marknadsföring finns också med i boken, en favorit är Felix produkt Riktigt rotmos. Vari ligger det riktiga, genuina och äkta i en pulverprodukt? Om deras rotmos är riktigt, vad är då det som lagas hemma i köket?

En annan produkt som granskas i boken är smörgåsfavoriten rökt skinka. Här kan det fuskas ordentligt vilket gör att innehållsförteckningen på en tämligen simpel produkt växer sig skrämmande lång. Potatisstärkelse och 6-7 E-nummerförsedda tillsatser är inte ovanligt. Röksmak från rökarom funkar ju det med...
I jakten på en skinka av god kvalitet stegade jag fram till charkdisken på ICA Kvantum för två veckor sedan och frågade efter en skinka med minimalt antal tillsatser. Efter mycket letande fann vi, jag och killen i charken, den:

Flatrökt skinka från Andersson & Tillman

Innehållsförteckningen är kort: Mager skinka, salt och konserveringsmedel. Smaken är underbar, kraftig röksmak som inte kommer från någon rökarom. Lycka på det lilla planet.

Priset då? Överkomliga 22 kr/hg, inte dyrare än ICA:s rökta skinka som innehåller hur mycket tillsatser som helst. Visst, skinkan är inte billig men jag äter hellre god skinka av hög kvalitet ett par dagar i veckan än en processad produkt som fått all smak med hjälp av tillsatser...

Avslutningsvis, jag rekommenderar verkligen alla att läsa Den hemlige kocken men man bör förbereda sig på att det tar lite mer tid att handla när man letar efter den äkta varan...

Kommentarer
Postat av: smäm

det är skrämmande vad lite man vet om vad man stoppar i sig.

Postat av: Q

Boken du har läst verkar intressant, men jag har en annan fråga, när kommer de utlovade Thailandsbilderna....väntar :-)

2009-03-03 @ 13:36:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback