Skärpning

Härom kvällen gjorde jag slag i saken. Köksknivarna skulle slipas. Mycket mat skulle lagas fram till jul och vassa knivar gör det hela roligare. Ni som känner mig vet att jag kan gå in för saker på ett tämligen seriöst sätt (någon som nämnde "kaffe"?). Detta gäller även knivslipning.

Innan man kan börja slipa knivarna ska slipstenarna blötläggas:


Sedan är det bara att slipa:


Jag fuskar lite genom att använda en "guide" som fästs på knivens rygg för att få rätt vinkel. Varje kniv slipas på bägge sidorna , först på en mediumsten och sedan på den riktigt fina stenen för att få fram det där lilla extra.

Resultatet:


Nu finns det kanske någon som tror att jag skriver detta bara för att visa upp hur dyra köksknivar som vi införskaffat. Denne någon har fel. Knivarna har köpts under en lång tid och ingen har köpts till ordinarie pris. Värsta bästa klippet gjordes 1999.

På den tiden var internet lite extra spännande och du drog lätt in ett par hundra miljoner kronor i en nyemisson bara du anväde ordet "internet" tillräckligt många gånger. På den tiden fanns det ett företag som hette LetsBuyIt, de sålde saker billigare bara man var ett visst antal personer som ville köpa varan. På den tiden trodde man att man kunde sälja saker med förlust och ändå bli lönsamma. Bara man lanserade sig globalt. Den var en annorlunda tid. Oskuldsfull.

På den tiden köpte jag min första Global-kniv. Från LetsButIt. Den kostade 199 kr. Inklusive frakt. I butiken hemma i Uppsala kostade den 795 kr. Jag var glad och LetsBuyIt förlorade pengar. Men det gjorde inget. De skulle lanseras globalt och då skulle allt lösa sig.

En tid senare skulle LetsBuyIt återlanseras. I Sverige. Det hade visats sig att även internetföretag behöver gå med vinst om de ska klara sig. Vinsten hos LetsBuyIt hade uteblivit. Om det berodde på att de tidigare sålde julgranar för 39 kr eller ej är okänt. De hade i alla fall hållit stängt en period och nu skulle de öppna på nytt. Jag slog till på Globals brödkniv för 378 kr. Tror den kostade 995 kr i den vanliga butiken. Början till vår samling köksknivar hade startat.

Sedan har någon kniv tillkommit som bröllopspresent. En annan fick jag när jag fyllde 30 år. En tredje kom via en säljtävling på jobbet. Nu finns de där och jag är nöjd över att ha en uppsättning köksverktyg som räcker hela livet.


Hur blev knivarna då efter slipningen?
Fråga min fingertopp...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback