Min sämsta affär

För cirka 13 år sedan närde jag en dröm om att börja göra egna förstoringar av fotografier. Detta var långt före digitalkamerans intåg och fotoskrivare var ett ännu okänt ord. Driven av drömmen köpte jag en oanvänd Durst M-370 BW förstoringsapparat tillsammans med ett 50 mm Nikkor-objektiv (bäst i test och passade på Durst-apparaten). Med köpet följde även en del saker som behövs när man ska framkalla och kopiera (svartvit) film. Samtliga saker var oanvända och kostade då ca 7000 kr i nypris. Jag betalade 3000 kr. Ett fynd. Om jag hade använt dem...

Idag städade jag förrådet. Där stod mitt "fynd". Tror att den stora lådan log lite elakt mot mig. Vissa framkallningsprylar tycks ha försvunnit i någon flytt men den gigantiska lådan med förstoringsapparaten finns där. Uppackad och startad en gång. För ganska länge sedan.

Man kan ju undra varför jag inte säljer den. Borde ha gjort det. För sisådär 8-9 år sedan. När förstoringsapparater gick att sälja. Nu slumpas samma apparat som min iväg för 6-700 kr på Blocket, inklusive vissa tillbehör. Att mitt exemplar är oanvänt torde spela mindre roll.

Någon som vill ha min? Du får den för 300 kr och då levererar jag inom Uppsala. Pengarna är symboliska, dels är de en tiondel av vad jag betalade och dels täcker de halva kostnaden om frun och jag går ut och äter något gott. Om jag inte får något napp så skänker jag den till en second hand-butik...

 

Kommentarer
Postat av: SMÄM

du kan ju sätta ut en annons på uppsala.com :) det är gratis med bild och kittet...

2008-08-07 @ 21:02:20
URL: http://smam.blogg.se/
Postat av: [SH]

Inte värt besväret för 4-500 kr - då ger jag hellre bort den till Second Hand och förtjänsten går till något bra.

2008-08-08 @ 21:58:29
URL: http://essha.blogg.se/
Postat av: Mikael Johansson

Hej

Du råkar inte ha Förstoringsapparaten kvar ?



Jag är i sånt fall intresserad av den.



Ha det bra



/ Micke

2009-03-29 @ 22:13:01
Postat av: [SH]

Tyvärr, jag gav bort den till secondhandbutiken Helping Hand ett par veckor efter att jag skrev inlägget.

2009-03-29 @ 22:34:57
URL: http://essha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback