Till slut...

Förra sommaren köpte vi krukor ur IKEA:s serie Mynta. Snygga, fyrkantiga, antracitfärgade krukor i flintgods. Krukor i behov av fat. Varför köpte vi då inte fat till dem? Gissa:

1. Vi var utfattiga och ansåg oss inte ha råd med faten.
X. Dålig planering, vi köpte dem på rean och faten var redan slut.
2. IKEA:s inköpare för sommarkollektionen är inte räknekunniga.


Rätt svar: 2. Vi handlade i mitten av april och redan då var faten slut. Redan då stötte jag på en kund som köpt sina krukor 2006 men inte kunnat köpa fat då därför att de var slut. Hon fick inte tag på några fat 2007 heller. Iaf inte hos IKEA i Uppsala.
Fattar inte hur inköparna har tänkt. De borde vetat om att faten tog slut 2006. Det kan inte vara omöjligt att lista ut att det säljas fler fat än krukor då faten troligen har en större benägenhet att gå sönder samt kan användas för sig själva tillsammans med andra dekorativa saker än växter. Vidare kan det inte vara så svårt att lista ut att en snygg kruka för utomhusbruk som kostar 1-200 kr mindre än konkurrerande alternativ kommer att sälja bra.

Men inte hade de räknat ut något av ovanstående... De hade beställt lika många fat som krukor och därför var faten slut i mitten på april förra året, dvs väldigt tidigt på säsongen.

Har de då lärt sig något i år? Troligen inte. Medveten om risken att faten skulle ta slut även i år har jag så att säga hängt på låset för att komplettera våra krukor med fat. För ett par veckor sedan meddelade IKEA:s webb att faten fanns på lager i Uppsala. Åkte dit och kollade. Inga fat där. Pratade med personalen och fick besked om att sommarkollektionen, dit faten hör, kommer in i omgångar men att allt hade lästs in i lagerdatabasen. De kunde inte heller meddela när leveransen med faten skulle komma. Bara att åka dit och kolla igen. Och igen. Och igen. I söndags var jag där. Igen. Inga fat. Pratade med en hjälpsam person på lagret, faten var på väg. Jag blev lovad att kunna komma in och köpa dem på måndagen (igår alltså).

Igår var det jag som tog bilen till IKEA efter jobbet. Gick med snabba steg mot sommaravdelningen. Inga fat där. Ut på Tag-själv-lagret och pratade med killen som stod vid informationsdisken. Han kollade i datorn men blev inte mycket klokare. Erbjöd sig att gå ut på lagret och kolla. Kom tillbaka med två lådor. Var det de sex fat som jag önskade köpa? Ivrigt öppnade vi lådorna och kunde konstatera att lådorna innehöll tre fat vardera, ett vitt, ett terrakottafärgat och ett i antracit. Killen hämtade fyra lådor till och snart så hade jag mina sex fat.

Nu kan jag avslöja hur många fat som kom till Uppsala, i alla fall i denna leverans. 39 fat per färg. Dock bara 33 antracitfärgade kvar. Även i år kommer faten att ta slut långt före krukorna...

Faten:



Jag gillar IKEA men de lider av två fel:
1. De har övertro på sig själva. Ett hem möblerat och dekorerat med enbart IKEA-saker blir trist.
2. Ibland ser de inte hur bra de är, som med dessa krukor och fat, och då tar sakerna slut otroligt snabbt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback