Vikten av valfrihet

Igår hade SVD en mycket bra ledare av P J Anders Linder, Ibland kan faktiskt väljarna ha rätt, där han berör vikten av valfrihet för småbarnsföräldrar när det gäller val av barnomsorgsform. Äntligen har regeringen bestämt sig för att genomföra det de lovade - vårdnadsbidraget. En reform som kommer möjliggöra för fler föräldrar att göra vad de anser vara bäst för sina barn: Stanna hemma och ta hand om dem i hemmiljön.

I sin ledare citerar Anders initiativtagaren till Föräldraupproret, Anna Bergqvist: "Det finns ingen som känner mina barn som jag gör. På andra områden får vi välja, bil, tv, och vi ska välja elbolag, men på det här området får man inte välja trots att det engagerar oss mest." Det är svårt att inte hålla med henne.

Kan detta lilla steg vara en början till slutet för statens självpåtagna förmyndarroll över familjerna? Jag vet inte, men jag hoppas.

Jag har alltid ansett att staten ska lägga sig i så lite som möjligt när det gäller hur föräldrar vill ta hand om sina barn, tvärtom borde staten underlätta varje barnomsorgsform på samma sätt som de gör för de som väljer dagis. Nu, när vi själva står inför detta att bli småbarnsföräldrar, känns det hela ännu mer angeläget. Vi vill kunna välja det som vi anser är bäst för vårt barn - oavsett om det gäller något så trivialt som babyskydd till bilen eller något som påverkar så mycket som vilken plats barnet vistas på under den större delen av sin vakna tid.



Mer läsvärt:
Slut på förmynderiet ger vårdnadsbidrag på bred front (SVD)
Namninsamling till förmän för vårdnadsbidrag


Kommentarer
Postat av: Sis

Ja, det var väldigt väldigt välkommet! Även om vårdnadsbidraget inte är så högt så är det ju bättre än ingenting...

2007-09-07 @ 15:48:06
Postat av: En liten tant

Att få välja är bra men jag propagerar för att man ska se över sina pensionsförsäkringar om man väljer att stanna hemma med vårdnadsbidraget. Låter exremt trist att behöva tänka på det när man just fått barn men otroligt viktigt för framtiden.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback