Skrota tv-licensen

Igår kunde man i Aftonbladet läsa om en av tv-licensens absurditeter. Butikskedjan Netto tvingas betala tv-licens sedan de tagit in ett tillfälligt parti med tv-apparater. De säljer dem i kartong, utan att ha någon apparat uppställd och samtliga butiker saknar tv-antenn/uttag och därmed möjligheten att ta emot tv-sändningar. Detta spelar enligt Radiotjänst ingen roll - de ska betala TV-licens ändå.

En inte helt okvalificerad gissning ger dessutom att de apparater Netto säljer saknar digitalmottagare - det enda sätt att ta emot marksänd tv idag. Det är ännu en av lagens absurditeter. Om du har en analog tv-mottagare men bor på en plats där din enda mottagningsmöjlighet är via det digitala marknätet ska du ändå betala tv-licens. De som vid övergången till digital-tv struntade i att köpa en digitalbox och istället ställde ut tv-apparaten i förrådet måste, enligt lagens mening, fortsätta att betala tv-licens. Trots att möjligheten att se på tv-sändningar saknas.

Är det inte dags att åtminstone göra en radikal revidering av lagen om tv-licens? Eller ännu hellre skrota hela upplägget med tv-licens som garanten för "fri och obunden television" - det kan väl inte bara vara jag som inte ser SVT:s påstådda fri- och obundenhet?

Kommentarer
Postat av: amanda

Det var inte Lidl (som det stavas), det var Netto.

2007-11-18 @ 11:26:32
Postat av: [SH]

*rodnar o skäms*

Tack, nu har jag korrigerat det. Bristande uppmärksamhet från min sida pga bebis i knät samtidigt som jag bloggade...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback