Varför gjorde jag det inte tidigare?

Ibland går jag och funderar på att göra något eller skaffa något men drar mig för att genomföra det eftersom det verkar svårt, dyrt eller allmänt besvärligt. Drar lite på det därför att saken i sig inte är helt nödvändig. Sedan upptäcker jag, när jag väl gjort det, att det gick otroligt smidigt och kostade mindre än beräknat. Och tänker: "Varför gjorde jag inte det här lite tidigare?" Men det kanske bara är jag som är så... Eller?

I tisdags tänkte jag sådär igen. Under en tid har jag velat ha en lösning som kan visa bilder och spela upp film och musik på TV:n i vardagsrummet. Bilder, film och musik som finns på datorn som inte står i vardagsrummet. Länge suktade jag efter en
Pinnacle Showcenter 200 - priset på 1500:- var helt ok och den kunde göra det mesta av det jag önskade. Men den fick inte helt perfekt kritik och den krävde en hel del mjukvaruinstallation på datorn - något jag helst slapp.

För någon vecka sedan bläddrade jag i senaste numret av M3 där de skrev om olika HTPC-lösningar men även testade lite olika apparater av den typ jag sökte. Showcenter 200 fick lite mellanbetyg och det stod en sak som fick mig att tvivla på att det verkligen var rätt pryl för mig - det gick inte att spela upp musik samtidigt som man bläddrade i musikbiblioteket. Irriterande begränsning. I testet fanns ett alternativ som fick klart bättre betyg, en Xbox med Xbox Media Center.

Ringde brorsan som sedan länge har en Xbox och dessutom modifierat den med XBMC. Han tyckte att lösningen var bra och att man inte måste vara teknikfreak för att kunna använda den efter installationen. Lät ju lovande. Bestämde mig för att det fick bli en XBMC-lösning och började jaga en bättre begagnad box.

I måndags tittade jag seriöst efter en Xbox på Blocket för första gången. Napp direkt. Hittade en box som var endast 6 månader gammal med det inte helt ointressanta tillbehöret fjärrkontroll och några mindre intressanta spel. Den fanns visserligen i Vallentuna men priset på 900 kr gjorde den intressant ändå. Svarade på annonsen och ett par timmar senare blev jag uppringd. Boxen var min. Blocket rules.

Tisdag förmiddag for jag, med brorsan som sällskap, till Valentuna och hämtade min nya leksak. Skicket var, som förväntat, perfekt.

Väl hemma tog det någon timma för installation och ytterligare ett par timmar för lite finlir.

När vi sedan, med några enkla tryck på fjärrkontrollen, började se ett avsnitt av Top Gear som fanns på datorn tänkte jag:

Varför gjorde jag det inte tidigare?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback