I anonymitetens skugga

Igår kommenterade jag en nyhet på SVD. Länkar man till en artikel på SVD i sin blogg kan man få en länk till bloggen publicerad under artikeln. Jag har aktiverat den funktionen och jag tycker själv om att klicka iväg och läsa vad olika människor tycker om saker och ting som sker i världen.

När jag tidigare kommenterat artiklar på SVD har det dock inte blivit någon särskild respons. Igår tog besöksräknaren ett raskt kliv uppåt och det kom in ett helt gäng kommentarer. Varför? För att mitt blogginlägg var fantastiskt fyndigt, välskrivet och intressant? Knappast. Anledningen tycks vara att artikeln i sig ger utrymme för att skriva mindre snälla kommentarer om invandrade svenskar.

Artikeln på SVD handlade om en pojklagsmatch i fotboll där det blivit ett stort bråk där både spelare och föräldrar varit involverade. Det ena laget var Arameiska-Syrianska KIF, ett lag som man kan förmoda består till största delen av barn till utlandsfödda svenskar. I artikeln står det inget om vilka som bråkade eller hur bråket startade men de flesta kommentarer förutsätter att det är "invandrarnas" fel.

Jag tycker att det är lite skrämmande att lätt maskerade främlingsfientliga personer lägger så mycket energi på att sprida sina åsikter via kanaler där de kan vara anonyma. Det fanns ytterligare en bloggkommentar (länk till den bloggen) till artikeln som jag kommenterade. Ingen av oss ondgjorde oss över invandrade svenskar utan mer över fenomenet föräldrar som inte kan hantera idrott för barn på rätt sätt. Vi fick bägge likartade kommentarer från samma personer.

Tyvärr blir det säkert ingen dialog med de personer som var här igår - de letar säkert efter nya platser där de kan sprida sitt gift. Platser där de kan vara anonyma och som de snabbt kan lämna för att slippa ta del av den kritik de får.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback