Skrivarglädje

Blev med skrivare förrgår. En liten LaserJet 1018 från HP. Modellen har tydligen fasats ut och nu reade PC City ut den för 699 kr. Skrivaren passar perfekt för våra behov - vi vill ju bara kunna skriva ut lite recept, brev, kvittenser på betalda räkningar osv. Inga stora volymer. Inga fotografier (enklare ett lämna till en fotofirma). Bara text. När det nu stå en laserskrivare för knappa 700 kr kan jag inte låta bli att tänka på skrivarnas prisutveckling de senaste åren:

1998 - jag börjar jobba på ett företag som gör väldigt mycket utskrifter. Vid den tiden var laserskrivare stora saker. Dyra saker. De delades av många på företaget. Någonstans här, kanske något år senare, kommer det tester av billiga laserskrivare. De kostade max 10 000 kr. Utskriftskvaliteten var något sämre än den vi köpte i förrgår. Mekaniken i dem säkerligen överlägsen allt idag.

2000 - jag köpte min första skrivare. Skyltexemplar av en bläckskrivare från HP. Vill minnas att jag gav cirka 600 kr och tyckte att jag gjorde ett riktigt bra köp. En billig laserskrivare kostade ca 5000 kr...

2001 - eller kanske ett år senare började de "personliga" laserskrivarna dyka upp. Kostade ca 2500 kr.

Undrar vad jag köper för skrivare om fem år? Färglaser för 900 kr? Vad vet jag? Ett i alla fall, det kommer inte att bli dyrare...




Kommentarer
Postat av: Markus

Grattis! Enda kruxet med billiga laser är att det är oförskämt lite toner i dem. En ny kassett brukar gå på 7-900 kr. Jag vägrade acceptera detta och beställde tre påfyllningar på eBay för 250kr. Jag har fyllt på min laser två gånger och har bara använt en av tre flaskor. Det fungerar klockrent, trumman håller för mycket mer än det som är i när man köper.

2007-06-27 @ 17:31:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback